Kohti elämän mittaista seikkailua : opettaja oppilaan innostajana muusikkouteen ja klassisen musiikin maailmaan
Penttinen, Hanna (2010)
Penttinen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017797
Tiivistelmä
Musiikinopettamisen tavoitteena on, että oppilas löytäisi musiikissa avautuvan maailman ja innostuisi tutkimaan sitä omaehtoisesti, sekä löytämään sieltä iloa ja virikkeitä eri tilanteisiin elämänsä varrelle. Opinnäytetyössä pohditaan ja etsitään niitä keinoja, joilla opettaja voi innostaa, sekä motivoida lasta ja nuorta musiikin pariin ja siten tukea, sekä edesauttaa oppilaan muusikkouden kehitystä.
Taiteen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelman perusteissa asetetaan tavoitteeksi luoda edellytyksiä hyvän musiikkisuhteen syntymiselle ja musiikin itsenäiselle ja elämänikäiselle harrastamiselle. Opiskelussa korostuvat musiikin harrastamisen ilo ja oppilaan vapaus toteuttaa itseään oman kokemisen ja tekemisen kautta. Lisäksi opetuksen tulee edistää luovuutta ja sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyötä varten haastateltujen soitonopettajien vastauksista nousi tärkeimmäksi voimavaraksi ja inspiraation lähteeksi työssä tavoitteiden saavuttamiseksi opettajan oma
musiikkisuhde ja sen vaaliminen. Jos opettaja on itse innostunut, on todennäköistä, että innostuneisuus tarttuu myös oppilaaseen ja näin edistää hyvän musiikkisuhteen syntymistä, kehittymistä ja ylläpitämistä. Oman ammattitaidon ylläpitäminen, hyvä yhteys oppilaan kanssa, avoimet suhteet oppilaan kotiin, toimiva työyhteisö ja ihmistuntemus auttavat opettajaa toimimaan oppilaan parhaaksi. Opettaja kulkee oppilaan rinnalla elämän mittaisella matkalla kohti
muusikkoutta.
Taiteen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelman perusteissa asetetaan tavoitteeksi luoda edellytyksiä hyvän musiikkisuhteen syntymiselle ja musiikin itsenäiselle ja elämänikäiselle harrastamiselle. Opiskelussa korostuvat musiikin harrastamisen ilo ja oppilaan vapaus toteuttaa itseään oman kokemisen ja tekemisen kautta. Lisäksi opetuksen tulee edistää luovuutta ja sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyötä varten haastateltujen soitonopettajien vastauksista nousi tärkeimmäksi voimavaraksi ja inspiraation lähteeksi työssä tavoitteiden saavuttamiseksi opettajan oma
musiikkisuhde ja sen vaaliminen. Jos opettaja on itse innostunut, on todennäköistä, että innostuneisuus tarttuu myös oppilaaseen ja näin edistää hyvän musiikkisuhteen syntymistä, kehittymistä ja ylläpitämistä. Oman ammattitaidon ylläpitäminen, hyvä yhteys oppilaan kanssa, avoimet suhteet oppilaan kotiin, toimiva työyhteisö ja ihmistuntemus auttavat opettajaa toimimaan oppilaan parhaaksi. Opettaja kulkee oppilaan rinnalla elämän mittaisella matkalla kohti
muusikkoutta.