Konserttikeskuksen ja kuntien yhteistyön kehittäminen Konsertti joka kouluun -hankkeessa
Pakarinen, Seija (2010)
Pakarinen, Seija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101041039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101041039
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tehdä Konserttikeskukselle selvitys yhteistyön sujuvuudesta kuntien kanssa Konsertti joka kouluun -hankkeessa. Lisäksi tutkimuksesta selviää Konserttikeskuksen yhteistyön kehitystarpeet kuntien kanssa ja millä tavalla kunnat suhtautuvat niihin.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, kuinka Konserttikeskuksen ja kuntien välistä yhteistyötä voidaan kehittää toimivammaksi? Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessani käytän tilaaja-tuottaja-toimintatapaa.
Yhteistyön sujuvuutta ja kehitystarpeita olen selvittänyt haastattelemalla Konserttikeskuksen henkilökuntaa, kuntien kulttuurisihteereitä sekä koulujen opettajia. Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt avointa haastattelua, puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä sisällönanalyysia.
Haastatteluaineiston analyysimenetelmäksi valitsin aineistolähtöisen sisällönanalyysin. Tutkimuksen aineistona oli noin 100 sivua litteroitua haastatteluaineistoa sekä Konserttikeskus ry:n Vuosikertomukset vuosilta 2007–2009.
Tutkimukseni tuloksina esitän konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Konserttikeskuksen ja kuntien väliseen yhteistyöhön. Tutkimukseni perusteella Konserttikeskus voi siirtyä välittömästi määräaikaiseen viiden vuoden yhteistyösopimukseen kuntien kanssa sekä harkita euromääräistä hinnannostoa per oppilas.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, kuinka Konserttikeskuksen ja kuntien välistä yhteistyötä voidaan kehittää toimivammaksi? Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessani käytän tilaaja-tuottaja-toimintatapaa.
Yhteistyön sujuvuutta ja kehitystarpeita olen selvittänyt haastattelemalla Konserttikeskuksen henkilökuntaa, kuntien kulttuurisihteereitä sekä koulujen opettajia. Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt avointa haastattelua, puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä sisällönanalyysia.
Haastatteluaineiston analyysimenetelmäksi valitsin aineistolähtöisen sisällönanalyysin. Tutkimuksen aineistona oli noin 100 sivua litteroitua haastatteluaineistoa sekä Konserttikeskus ry:n Vuosikertomukset vuosilta 2007–2009.
Tutkimukseni tuloksina esitän konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Konserttikeskuksen ja kuntien väliseen yhteistyöhön. Tutkimukseni perusteella Konserttikeskus voi siirtyä välittömästi määräaikaiseen viiden vuoden yhteistyösopimukseen kuntien kanssa sekä harkita euromääräistä hinnannostoa per oppilas.