Omaisten tuki- ja neuvontapalvelun omaistapaamisten kokemuksien kartoitus Omaiset Mielenterveystyön tukena Ry:ssä
Torkkeli, Sanna (2010)
Torkkeli, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916126
Tiivistelmä
Omaisten tuki- ja neuvontapalvelun omaistapaamisten kokemuksien kartoitus Omaiset mielenterveystyön tukena Ry:ssä
Opinnäytetyöni tarkoitus on kuvata Omaiset mielenterveyden tukena RY:n (OTU) omaisten tuki- ja neuvontapalvelun tapaamisten kokemuksellisuutta asiakkaiden näkökulmasta. Omaisten tuki- ja neuvontapalvelu oli Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama hanke, jonka tarkoituksena oli tukea psyykkisesti sairastuneiden läheisiä, antaa informaatiota mielenterveydellisistä sairauksista ja antaa omaisille keinoja jaksaa heidän elämäntilanteessaan. Käsittelin opinnäytetyössäni palvelun asiakkaina olleiden omaisten kokemuksia saamastaan avusta. Lisäksi kuvasin omaisen arkea ja omaisprosessia, jota hän käy läpi läheisensä sairastuttua psyykkisesti.
Toteutin opinnäytetyötäni varten kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa keräsin kahden kyselyn avulla omaisten kokemuksia tuki- ja neuvontapalvelun omaistapaamisista. Ensimmäinen kysely täytettiin ennen tapaamisen alkua ja jälkikyselyyn asiakkaat vastasivat tapaamisen jälkeen. Tutkimuksessa oli mukana 16 omaista. Tutkimuskyselyiden vastaukset analysoin käyttäen teemoittelua ja sisällön analyysiä.
OTU:n omaistapaamisen asiakkaat olivat tulleet hakemaan palvelusta pääasiassa informaatiota, tukea, ymmärrystä, vertaistukea ja mahdollisuuden saada purkaa tunteitaan. Omaiset olivat kokeneet saaneensa omaistapaamisesta informaatiota, tukea, mahdollisuuden purkaa tunteitaan sekä heitä oli kuunneltu. Suurin osa läheisistä oli tuntenut tapaamisen ajankohdan olleen sopiva. Kaikki henkilöt, jotka olivat osallistuneet tutkimukseen, olivat kokeneet omaistapaamisesta saadun tuen tarpeelliseksi itselleen. Nämä tutkimustulokset kävivät ilmi niin teemoittelun kuin sisällön erittelynkin kautta.
Tutkimustuloksista nousi esiin omaisten tarve tulla huomioiduksi yksilöllisemmin ja heidän toiveensa, jotka koskivat tapaamisen kestoa ja uutta tapaamista, jos asiakas tuntee ajan loppuneen kesken ensimmäisen tapaamisen päättyessä. Tulevaisuudessa OTU voisi yrittää kehittää erilaisia keinoja omaisille ottaa yhteyttä palveluun, jotta he saavat tarvitsemaansa apua oikealla hetkellä. Jatkotutkimusehdotuksena esitän tämän tyyppisen tutkimuksen uusimista muutaman vuoden päästä haastattelemalla omaisia, jolloin vastaajat voivat omin sanoin kertoa kokemuksiaan omaispalvelusta syvällisemmin.
Opinnäytetyöni tarkoitus on kuvata Omaiset mielenterveyden tukena RY:n (OTU) omaisten tuki- ja neuvontapalvelun tapaamisten kokemuksellisuutta asiakkaiden näkökulmasta. Omaisten tuki- ja neuvontapalvelu oli Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama hanke, jonka tarkoituksena oli tukea psyykkisesti sairastuneiden läheisiä, antaa informaatiota mielenterveydellisistä sairauksista ja antaa omaisille keinoja jaksaa heidän elämäntilanteessaan. Käsittelin opinnäytetyössäni palvelun asiakkaina olleiden omaisten kokemuksia saamastaan avusta. Lisäksi kuvasin omaisen arkea ja omaisprosessia, jota hän käy läpi läheisensä sairastuttua psyykkisesti.
Toteutin opinnäytetyötäni varten kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa keräsin kahden kyselyn avulla omaisten kokemuksia tuki- ja neuvontapalvelun omaistapaamisista. Ensimmäinen kysely täytettiin ennen tapaamisen alkua ja jälkikyselyyn asiakkaat vastasivat tapaamisen jälkeen. Tutkimuksessa oli mukana 16 omaista. Tutkimuskyselyiden vastaukset analysoin käyttäen teemoittelua ja sisällön analyysiä.
OTU:n omaistapaamisen asiakkaat olivat tulleet hakemaan palvelusta pääasiassa informaatiota, tukea, ymmärrystä, vertaistukea ja mahdollisuuden saada purkaa tunteitaan. Omaiset olivat kokeneet saaneensa omaistapaamisesta informaatiota, tukea, mahdollisuuden purkaa tunteitaan sekä heitä oli kuunneltu. Suurin osa läheisistä oli tuntenut tapaamisen ajankohdan olleen sopiva. Kaikki henkilöt, jotka olivat osallistuneet tutkimukseen, olivat kokeneet omaistapaamisesta saadun tuen tarpeelliseksi itselleen. Nämä tutkimustulokset kävivät ilmi niin teemoittelun kuin sisällön erittelynkin kautta.
Tutkimustuloksista nousi esiin omaisten tarve tulla huomioiduksi yksilöllisemmin ja heidän toiveensa, jotka koskivat tapaamisen kestoa ja uutta tapaamista, jos asiakas tuntee ajan loppuneen kesken ensimmäisen tapaamisen päättyessä. Tulevaisuudessa OTU voisi yrittää kehittää erilaisia keinoja omaisille ottaa yhteyttä palveluun, jotta he saavat tarvitsemaansa apua oikealla hetkellä. Jatkotutkimusehdotuksena esitän tämän tyyppisen tutkimuksen uusimista muutaman vuoden päästä haastattelemalla omaisia, jolloin vastaajat voivat omin sanoin kertoa kokemuksiaan omaispalvelusta syvällisemmin.