Lähtökohta-analyysi ja liikeidean kehittäminen uudelle sisustussuunnitteluyritykselle
Luhtaanmäki, Paula (2010)
Luhtaanmäki, Paula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi omasta mielenkiinnostani oman yrityksen perustamista kohtaan. Viimeistelen tradenomin opintojani ja aloitin syksyllä 2010 muotoilijan opinnot, joten aihe yhdistää hyvin molemmat koulutusalani.
Työn tavoitteena on lähtökohta-analyysin tekeminen uudelle sisustussuunnitteluyritykselle sekä yrityksen liikeidean kehittäminen analyysin pohjalta. Tutkimuskeinoina on kirjoituspöytätutkimus sekä pienimuotoinen laadullinen tutkimus. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat ”millainen toimintaympäristö Oulu on sisustussuunnitteluyritykselle?” sekä ”millainen voisi olla menestyvä liikeidea?”.
Lähtökohta-analyysi sisältää markkina-, kilpailija- ja ympäristöanalyysin. Lisätietoa työlle antaa myös laadullinen tutkimus, joka tehtiin haastattelemalla puhelimitse kolmea sisustussuunnittelijaa. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli antaa kuvaa sisustussuunnittelijan työstä.
Lähtökohta-analyysi toi paljon alakohtaista tietoa sisustussuunnittelusta ja muotoilusta sekä Oulun seudusta ympäristönä. Lähtökohta-analyysin avulla löytyi myös liikeidea, joka on tavanomaisesta sisustussuunnitteluyrityksen liikeideasta poikkeava.
Tämä työ antaa hyvän pohjan liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Liikeidea antaa mahdollisuuksia myös isomman yrityksen perustamiseen ja yhtiökumppaneiden mukaan ottamiseen. Työ opetti paljon toimintaympäristöstä, sisustussuunnittelusta ja yrittäjyydestä.
Työn tavoitteena on lähtökohta-analyysin tekeminen uudelle sisustussuunnitteluyritykselle sekä yrityksen liikeidean kehittäminen analyysin pohjalta. Tutkimuskeinoina on kirjoituspöytätutkimus sekä pienimuotoinen laadullinen tutkimus. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat ”millainen toimintaympäristö Oulu on sisustussuunnitteluyritykselle?” sekä ”millainen voisi olla menestyvä liikeidea?”.
Lähtökohta-analyysi sisältää markkina-, kilpailija- ja ympäristöanalyysin. Lisätietoa työlle antaa myös laadullinen tutkimus, joka tehtiin haastattelemalla puhelimitse kolmea sisustussuunnittelijaa. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli antaa kuvaa sisustussuunnittelijan työstä.
Lähtökohta-analyysi toi paljon alakohtaista tietoa sisustussuunnittelusta ja muotoilusta sekä Oulun seudusta ympäristönä. Lähtökohta-analyysin avulla löytyi myös liikeidea, joka on tavanomaisesta sisustussuunnitteluyrityksen liikeideasta poikkeava.
Tämä työ antaa hyvän pohjan liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Liikeidea antaa mahdollisuuksia myös isomman yrityksen perustamiseen ja yhtiökumppaneiden mukaan ottamiseen. Työ opetti paljon toimintaympäristöstä, sisustussuunnittelusta ja yrittäjyydestä.