Rauman seudun yritysten kansainvälistymiskartoitus
Falck, Julia; Vähätalo, Anne (2010)
Falck, Julia
Vähätalo, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Rauman seudun vientiyritysten kansainvälistymistä. Tutkimus tehtiin tilaustyönä Rauman Kauppakamarille. Tarkoituksena oli kartoittaa Rauman seudun yritysten kansainvälistymistä. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin kansainvälisen toiminnan edellytyksiä sekä yrityskohtaisesta että kohdemarkkinakohtaisesta näkökulmasta. Seuraavaksi tarkasteltiin kansainvälistymisprosessia, joka on yrityksen kokonaisvaltainen oppimis- ja muutosprosessi. Teoriaosan viimeisenä kohtana käsittelimme yrityksen kansainvälisty-misstrategioita. Tutkimuksen empiirisessä osassa käytimme kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten lähetettiin kysely 106 Rauman seudun vientiyritykselle, joka oli Rauman Kauppakamarin valitsema otanta. Kysely toteutettiin sähköisesti Internetissä ohjelmistopalvelu Digiumin avulla. Yrityksistä 42 vastasi, jonka myötä vastausprosentiksi tuli 40 %. Kyselyn avulla kartoitettiin yritysten vientitoimintaa ja tulevaisuuden suunnitelmia. Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi voidaan todeta Rauman seudun olevan vientivetoinen alue. Suurin osa Rauman seudun yrityksistä keskittää vientiä Euroopan maihin. Taloudellisesta tilanteesta huolimatta yritykset uskovat viennin kehityksen kasvavan tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoriaosuuden alussa käsiteltiin yrityskohtaisia ja kohdemarkkinakohtaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kansainvälisen toiminnan aloittamiseen ja kansainvälisillä markkinoilla menestymiseen. Tutkimustulosten perusteella näillä tekijöillä voidaan todeta olevan erittäin suuri merkitys kansainvälisen toiminnan onnistumiseen. Yrityksen kansainvälistymisprosessi vaatii huomattavia voimavaroja taloudellisella puolella etenkin käynnistämisvaiheessa. Yritykset tekevät operaatio-, tuotanto-, markkinointi-, rahoitus- ja henkilöstöstrategioihin liittyviä päätöksiä kansainvälisille markkinoille mennessään, siellä toimiessaan ja kehittyessään.