Yrityksen strateginen suunnittelu ja tulevaisuuden näkökulmat yritysjohtamisessa : Liiketoimintastrategia yritykselle Lemmikkieläinliike Tarantella Oy
Siren, Elina (2011)
Siren, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141337
Tiivistelmä
Pk-yrityksissä liiketoiminnan strateginen suunnittelu ja säännöllinen toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten tutkiminen jäävät usein liian pienelle huomiolle, vaikka vain suunnitelmallisella liiketoiminnalla pystytään takaamaan yritysten kasvu ja tulevaisuus alalla kuin alalla.
Opinnäytetyön aiheena on liiketoimintastrategian luominen franchise pohjalla toimivalle lemmikkieläinliikkeelle.
Ensin työssä esitellään itse yritys ja sen takana oleva franchise-ketju. Esittelyjen jälkeen perehdytään työn pohjana olevan yrityksen liiketoiminnan strategisen suunnittelun teoriaan ja sen kehitysvaiheisiin viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämän jälkeen käsitellään tulevaisuuden näkökulmien huomioonottamista yritysjohtamisessa ja sovelletaan sitä lemmikkieläinalaan. Näiden pohjalta luotiin yritykselle visio ja siihen tähtäävä liiketoimintastrategia.
Suurimpana asiana työssä nousi esille mahdolliset yrityksen toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset tulevaisuudessa ja niiden huomioonottaminen strategiaa suunnitellessa. Kehityksen kohteet ja omat suunnitelmat eivät aina kohtaakaan vaan huomioon on otettava monipuolisesti asioita, jotka eivät olekaan vain yrityksestä ja sen johdosta kiinni.
Lopputuloksena saatiin luotua yritykselle kasvuun tähtäävä liiketoimintastrategia ja välineet sen toteutumisen seuraamiseksi ja näin ollen siitä saatiin yritykselle keskeinen työväline päätöksentekoon.
Opinnäytetyön aiheena on liiketoimintastrategian luominen franchise pohjalla toimivalle lemmikkieläinliikkeelle.
Ensin työssä esitellään itse yritys ja sen takana oleva franchise-ketju. Esittelyjen jälkeen perehdytään työn pohjana olevan yrityksen liiketoiminnan strategisen suunnittelun teoriaan ja sen kehitysvaiheisiin viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämän jälkeen käsitellään tulevaisuuden näkökulmien huomioonottamista yritysjohtamisessa ja sovelletaan sitä lemmikkieläinalaan. Näiden pohjalta luotiin yritykselle visio ja siihen tähtäävä liiketoimintastrategia.
Suurimpana asiana työssä nousi esille mahdolliset yrityksen toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset tulevaisuudessa ja niiden huomioonottaminen strategiaa suunnitellessa. Kehityksen kohteet ja omat suunnitelmat eivät aina kohtaakaan vaan huomioon on otettava monipuolisesti asioita, jotka eivät olekaan vain yrityksestä ja sen johdosta kiinni.
Lopputuloksena saatiin luotua yritykselle kasvuun tähtäävä liiketoimintastrategia ja välineet sen toteutumisen seuraamiseksi ja näin ollen siitä saatiin yritykselle keskeinen työväline päätöksentekoon.