Opiskelupaikan valintaan vaikuttavat tekijät
Kytölä, Heidi (2009)
Kytölä, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904071904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904071904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lukiolaisten ja ammattikoulun suorittaneiden opiskelupaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä heidän hakiessaan ammattikorkeakouluun. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuoren valintoihin opiskelupaikkaa hakiessa, jotta Laurean markkinointi osaa tuoda esille oikeita asioita markkinoidessaan Laureaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti e-lomakkeen avulla. Aineisto kerättiin Laureassa syksyllä 2008 aloittaneiden ensimmäisen vuoden opiskelijoiden joukosta, johon kuuluivat kaikki Laurean toimipisteet ja koulutusohjelmat. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 378 opiskelijaa. Työ koostuu määrällisestä tutkimuksesta.
Nuorten valintaan vaikuttavat tekijät voidaan jakaa taustatekijöihin, ulkoisiin tekijöihin ja nuoren omiin koulutusvalinnan perusteluihin. Eri koulutusohjelmien opiskelijoiden valintaan vaikuttavat erilaiset tekijät, jotka voidaan jakaa statushakuisuuteen, valinnan helppouteen ja alan kiinnostavuuteen. Koulutusohjelmien opiskelijoiden väliset opiskelupaikan valintaan vaikuttavien tekijöiden eroavaisuudet ovat pohjana Laurean markkinoinnin kehittämiselle.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti e-lomakkeen avulla. Aineisto kerättiin Laureassa syksyllä 2008 aloittaneiden ensimmäisen vuoden opiskelijoiden joukosta, johon kuuluivat kaikki Laurean toimipisteet ja koulutusohjelmat. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 378 opiskelijaa. Työ koostuu määrällisestä tutkimuksesta.
Nuorten valintaan vaikuttavat tekijät voidaan jakaa taustatekijöihin, ulkoisiin tekijöihin ja nuoren omiin koulutusvalinnan perusteluihin. Eri koulutusohjelmien opiskelijoiden valintaan vaikuttavat erilaiset tekijät, jotka voidaan jakaa statushakuisuuteen, valinnan helppouteen ja alan kiinnostavuuteen. Koulutusohjelmien opiskelijoiden väliset opiskelupaikan valintaan vaikuttavien tekijöiden eroavaisuudet ovat pohjana Laurean markkinoinnin kehittämiselle.