Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Järvenpään lukiossa
Seppänen, Eeva-Reetta; Mäkinen, Heidi (2009)
Seppänen, Eeva-Reetta
Mäkinen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904192052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904192052
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista Järvenpään lukiossa. Järvenpään lukio esitti pyynnön työn toteuttamiseksi Laurea-ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville oppilaiden kokemuksia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta oppilaitoksessa. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa aiheesta, jonka pohjalta Järvenpään lukio laatii lakisääteisen tasa-arvosuunnitelman.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä apuna käyttäen. Tutkimus suoritettiin kartoittavana kyselynä joulukuun alussa Järvenpään lukiolla kaikissa luokissa, joissa oli opetusta kyseisenä ajankohtana. Vastauksia saatiin yhteensä 533 kappaletta, joista tutkimuksessa käytettiin 513 kappaletta. Aineiston purkamisessa ja analysoinnissa apuna käytimme Exceliä.
Kyselyssä kartoitimme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista opetuksessa, ohjauksessa, arvioinnissa, yleisessä ilmapiirissä ja oppimateriaaleissa. Tutkimme myös seksuaalisen häirinnän, kiusaamisen ja syrjinnän mahdollista ilmenemistä oppilaitoksessa. Vastaukset osoittivat suurimman osan oppilaista olevan melko tyytyväisiä tilanteeseen, mutta parannettavaa löytyi joka osa-alueelta, esimerkiksi tyytymättömyyttä koettiin ainevalinta- ja jatko-opiskeluohjaukseen liittyen. Ensisijaisena kehittämiskohteena voidaan pitää seksuaalisen häirinnän, kiusaamisen ja syrjinnän poistamista.
Oppilaitoksen päätettäväksi jää, miten tutkimustuloksiin reagoidaan ja minkälaisiin jatkotoimenpiteisiin ryhdytään.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä apuna käyttäen. Tutkimus suoritettiin kartoittavana kyselynä joulukuun alussa Järvenpään lukiolla kaikissa luokissa, joissa oli opetusta kyseisenä ajankohtana. Vastauksia saatiin yhteensä 533 kappaletta, joista tutkimuksessa käytettiin 513 kappaletta. Aineiston purkamisessa ja analysoinnissa apuna käytimme Exceliä.
Kyselyssä kartoitimme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista opetuksessa, ohjauksessa, arvioinnissa, yleisessä ilmapiirissä ja oppimateriaaleissa. Tutkimme myös seksuaalisen häirinnän, kiusaamisen ja syrjinnän mahdollista ilmenemistä oppilaitoksessa. Vastaukset osoittivat suurimman osan oppilaista olevan melko tyytyväisiä tilanteeseen, mutta parannettavaa löytyi joka osa-alueelta, esimerkiksi tyytymättömyyttä koettiin ainevalinta- ja jatko-opiskeluohjaukseen liittyen. Ensisijaisena kehittämiskohteena voidaan pitää seksuaalisen häirinnän, kiusaamisen ja syrjinnän poistamista.
Oppilaitoksen päätettäväksi jää, miten tutkimustuloksiin reagoidaan ja minkälaisiin jatkotoimenpiteisiin ryhdytään.