Viestintäkanavien kehittäminen : Blue1 Cabin Operations
Sallavo, Kaisa (2009)
Sallavo, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202059
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli välillisten päivittäisviestintäkanavien kehittäminen Blue1:n Cabin Operations -osastolla. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää seuraa-via viestintäkanavia: Cabin Operationsin intranet (Portal), Cabin Route Information System (CARI), raportointi (Cabin Report) ja osaston lehti Cabin News. Blue1 on suomalainen lentoyhtiö, joka on osa SAS-konsernia. Blue1 lentää sekä kotimaan että kansainvälisiä lentoja.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin viestinnän ja muutoksen hallinnan kirjallisuutta, Blue1:n manuaaleja, intranetiä ja internetiä. Tutkimusaineisto koostui mat-kustamohenkilökunnan raporteista, tutkijan ja osaston esimiehen havainnoinnista, kvantitatiivisesta kyselystä matkustamohenkilökunnalle sekä osaston esimiehelle tehdystä haastattelusta tutkimuksen lopussa. Viestintäkanaville luotiin viestinnän päivittäissuunnitelma: lähtökohta, tavoite ja lopullinen päivittäissuunnitelma. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena.
Cabin News määriteltiin pääasialliseksi tiedotuskanavaksi Portalin, CARI:n ja ra-portoinnin ohella. Lehden tarkoitusta ja ulkoasua sekä aiheita tarkennettiin. Sille määriteltiin säännöllinen aikataulu. CARI:n tarkoitus määriteltiin selvästi: siinä tiedotetaan ainoastaan kyseisiä lentoja koskevia, nopeasti tiedoksi saatavia asioita. Portal-sivut perustettiin ja koulutusten avulla matkustamohenkilökunta perehdytettiin Portalin ja SecurID-kortin käyttöön. Portal-koulutukset ja SecurID-kortti auttoivat henkilöstöä käyttämään Portalia tiedon arkistona ja lähteenä. Tutkimuksessa toteutui toimintatutkimukselle tärkeä yhteisön toimintatapojen muuttuminen. Kehit-tämistehtävää voidaankin käyttää mallina viestintäkanavien kehittämisestä muille yrityksen yksiköille.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin viestinnän ja muutoksen hallinnan kirjallisuutta, Blue1:n manuaaleja, intranetiä ja internetiä. Tutkimusaineisto koostui mat-kustamohenkilökunnan raporteista, tutkijan ja osaston esimiehen havainnoinnista, kvantitatiivisesta kyselystä matkustamohenkilökunnalle sekä osaston esimiehelle tehdystä haastattelusta tutkimuksen lopussa. Viestintäkanaville luotiin viestinnän päivittäissuunnitelma: lähtökohta, tavoite ja lopullinen päivittäissuunnitelma. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena.
Cabin News määriteltiin pääasialliseksi tiedotuskanavaksi Portalin, CARI:n ja ra-portoinnin ohella. Lehden tarkoitusta ja ulkoasua sekä aiheita tarkennettiin. Sille määriteltiin säännöllinen aikataulu. CARI:n tarkoitus määriteltiin selvästi: siinä tiedotetaan ainoastaan kyseisiä lentoja koskevia, nopeasti tiedoksi saatavia asioita. Portal-sivut perustettiin ja koulutusten avulla matkustamohenkilökunta perehdytettiin Portalin ja SecurID-kortin käyttöön. Portal-koulutukset ja SecurID-kortti auttoivat henkilöstöä käyttämään Portalia tiedon arkistona ja lähteenä. Tutkimuksessa toteutui toimintatutkimukselle tärkeä yhteisön toimintatapojen muuttuminen. Kehit-tämistehtävää voidaankin käyttää mallina viestintäkanavien kehittämisestä muille yrityksen yksiköille.