ATK-taitojen osaamisen kehittäminen koulutuksen avulla
Urama-Kienokoski, Jaana (2011)
Urama-Kienokoski, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101161396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101161396
Tiivistelmä
ATK-TAITOJEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN KOULUTUKSEN AVULLA
Urama-Kienokoski, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hyvinvointiteknologian koulutusohjelma
Tammikuu 2011
Ohjaaja: Mäkinen, Arja
Sivumäärä: 53
Liitteet: 7
Asiasanat: osaamisen kehittäminen, sähköinen kirjaaminen, toimintatutkimus
______________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Porin kaupungin perusturvan yhteistoiminta-alueen kehitysvamma-asuntoloiden hoitohenkilökunnan osaamista sähköiseen kirjaamiseen liittyen. Osaamista tullaan kehittämään erikseen suunnitelluilla ATK-koulutuksilla, joiden suunnittelu on tämän opinnäyteyön keskeisin tehtävä. Osaamisen kehittämisen tavoitteena on ottaa sähköinen kirjaaminen jokapäiväiseksi toiminnaksi kaikissa Porin kaupungin perusturvan yhteistoiminta-alueen kehitysvamma-asuntoloissa vuoden 2011 aikana. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2010 aikana yhteistyössä Porin kaupungin IT -palvelujen ja kehitysvamma-asuntoloiden kanssa.
Teoriaosuus koostuu sähköiseen kirjaamiseen vaikuttavasta lainsäädännöstä sekä sähköisen kirjaamisen kansainvälisistä ja kansallisista tavoitteista. Teoriaosuus sisältää katsauksen tutkimuksiin, jotka antavat tuloksia hoitotyöntekijöiden sähköistä kirjaamista kohtaan liittyvistä asenteista ja käsityksistä. Teoriaosassa perehdytään myös koulutukseen ja sen vaikuttavuuden arviointiin sekä osaamisen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Sähköisen kirjaamisen toteutumisen arvioimiseksi tehtiin kaksi kyselyä, joista ensimmäiseen vastasivat kaikki Porin kaupungin perusturvan yhteistoiminta-alueen kehitysvamma-asuntoloiden esimiehet. Tämän kyselyn lisäksi tehtiin toinen, hoitohenkilökunnan ATK -taitoja kartoittava kysely, jonka tulosten perusteella voitiin suunnitella hoitohenkilökunnan tarvitsemaa ATK -koulutusta.
Nykytilan kartoituksessa selvisi, että sähköistä kirjaamista käytetään kehitysvamma-asuntoloissa hyvin vähän, mutta halua ja tarvetta käytön lisäämiselle ja kehittämiselle löytyy kaikista asuntoloista. Hoitohenkilökunnan ATK -taitoja kartoittavalla kyselyllä selvisi, että henkilökunta tarvitsee koulutusta ATK -taitojensa parantamiseen. Koulutustarvetta oli perusATK -taitojen opetuksesta alkaen.
Suurimmaksi kehittämiskohteeksi tuli suunnitella koulutus, jonka avulla saadaan kehitysvamma-asuntoloiden hoitohenkilökunnan ATK -taidot sellaiselle tasolle, että sähköinen hoitotyönkirjaaminen, Terveys- Effica -ohjelman avulla, voidaan ottaa päivittäiseksi työskentelytavaksi.
Urama-Kienokoski, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hyvinvointiteknologian koulutusohjelma
Tammikuu 2011
Ohjaaja: Mäkinen, Arja
Sivumäärä: 53
Liitteet: 7
Asiasanat: osaamisen kehittäminen, sähköinen kirjaaminen, toimintatutkimus
______________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Porin kaupungin perusturvan yhteistoiminta-alueen kehitysvamma-asuntoloiden hoitohenkilökunnan osaamista sähköiseen kirjaamiseen liittyen. Osaamista tullaan kehittämään erikseen suunnitelluilla ATK-koulutuksilla, joiden suunnittelu on tämän opinnäyteyön keskeisin tehtävä. Osaamisen kehittämisen tavoitteena on ottaa sähköinen kirjaaminen jokapäiväiseksi toiminnaksi kaikissa Porin kaupungin perusturvan yhteistoiminta-alueen kehitysvamma-asuntoloissa vuoden 2011 aikana. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2010 aikana yhteistyössä Porin kaupungin IT -palvelujen ja kehitysvamma-asuntoloiden kanssa.
Teoriaosuus koostuu sähköiseen kirjaamiseen vaikuttavasta lainsäädännöstä sekä sähköisen kirjaamisen kansainvälisistä ja kansallisista tavoitteista. Teoriaosuus sisältää katsauksen tutkimuksiin, jotka antavat tuloksia hoitotyöntekijöiden sähköistä kirjaamista kohtaan liittyvistä asenteista ja käsityksistä. Teoriaosassa perehdytään myös koulutukseen ja sen vaikuttavuuden arviointiin sekä osaamisen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Sähköisen kirjaamisen toteutumisen arvioimiseksi tehtiin kaksi kyselyä, joista ensimmäiseen vastasivat kaikki Porin kaupungin perusturvan yhteistoiminta-alueen kehitysvamma-asuntoloiden esimiehet. Tämän kyselyn lisäksi tehtiin toinen, hoitohenkilökunnan ATK -taitoja kartoittava kysely, jonka tulosten perusteella voitiin suunnitella hoitohenkilökunnan tarvitsemaa ATK -koulutusta.
Nykytilan kartoituksessa selvisi, että sähköistä kirjaamista käytetään kehitysvamma-asuntoloissa hyvin vähän, mutta halua ja tarvetta käytön lisäämiselle ja kehittämiselle löytyy kaikista asuntoloista. Hoitohenkilökunnan ATK -taitoja kartoittavalla kyselyllä selvisi, että henkilökunta tarvitsee koulutusta ATK -taitojensa parantamiseen. Koulutustarvetta oli perusATK -taitojen opetuksesta alkaen.
Suurimmaksi kehittämiskohteeksi tuli suunnitella koulutus, jonka avulla saadaan kehitysvamma-asuntoloiden hoitohenkilökunnan ATK -taidot sellaiselle tasolle, että sähköinen hoitotyönkirjaaminen, Terveys- Effica -ohjelman avulla, voidaan ottaa päivittäiseksi työskentelytavaksi.