Hoitotyön opiskelijan ohjaus ohjatussa harjoittelussa ohjaajan näkökulmasta
Juvonen, Sari (2010)
Juvonen, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201565
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opiskelijan ohjattua harjoittelua ohjaajan näkökulmasta Päijät-Hämeen keskussairaalan gastrokirurgian ja ortopedis-traumatologian osastoilla. Tavoitteena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden harjoittelun ohjaajien valmiuksia opiskelijan ohjausprosessissa. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruussa käytettiin kyselylomaketta, jolla selvitettiin 1) miten osasto tukee opiskelijoiden ohjausprosessia, 2) miten harjoittelun ohjaajat toteuttavat opiskelijan ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin, 3) mitä kehittämistarpeita osastolla ja ohjaajilla ilmenee opiskelijan ohjauksessa. Tutkimuksen kohdejoukkona oli Päijät-Hämeen keskussairaalan gastrokirurgian ja ortopedis-traumatologian osastojen osastonhoitajat, sairaanhoitajat, lähihoitajat ja perushoitajat (N=82). Kysely toteutettiin kesällä 2010 ja siihen vastasi 48 hoitajaa. Vastausprosentiksi muodostui 58,5 %. Monivalintakysymysten vastaukset analysoitiin tilastollisesti Tixel 8.48 –ohjelmalla.
Opiskelijoilla oli osastoilla nimetty ohjaaja. Vastaajista suurin osa oli joskus toiminut opiskelijan nimettynä ohjaajana. Vastauksista nousi esille, että ohjaajilla ei ollut aikaa tarpeeksi toteuttaa opiskelijan ohjausta hoitotyön ohella Vaikka ohjaus miellettiin kuitenkin osaksi työtehtäviä. Ohjaajat toimivat mielestään työssään opiskelijalähtöisesti ja tukivat opiskelijaa stressaavissa tilanteissa. Vastaajien mielestä osaston ilmapiiri oli opiskelijamyönteinen. Ohjaajilla ei ollut varattu aikaa tehdä opiskelijan loppuarviointia työn ohessa, mutta he valmistautuivat tähän huolellisesti. Vastaajat kokivat tärkeäksi opiskelijan palautteen ohjauksesta.
Opiskelijoilla oli osastoilla nimetty ohjaaja. Vastaajista suurin osa oli joskus toiminut opiskelijan nimettynä ohjaajana. Vastauksista nousi esille, että ohjaajilla ei ollut aikaa tarpeeksi toteuttaa opiskelijan ohjausta hoitotyön ohella Vaikka ohjaus miellettiin kuitenkin osaksi työtehtäviä. Ohjaajat toimivat mielestään työssään opiskelijalähtöisesti ja tukivat opiskelijaa stressaavissa tilanteissa. Vastaajien mielestä osaston ilmapiiri oli opiskelijamyönteinen. Ohjaajilla ei ollut varattu aikaa tehdä opiskelijan loppuarviointia työn ohessa, mutta he valmistautuivat tähän huolellisesti. Vastaajat kokivat tärkeäksi opiskelijan palautteen ohjauksesta.