Kunskapsinlärning och motivation : Case Select Collection OY AB
Dannbäck, Jessica (2011)
Dannbäck, Jessica
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101201578
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten yrityksen henkilökunta kerää tietoa jota he päivittäisessä työssään hyödyntävät, kuinka tietotaitoa kehitetään sekä tämän vaikutusta yrityksen toimintaan. Opinnäytetyössä käsitellään henkilökunnan motivaatiota työhönsä sekä kuinka esimies voi vaikuttaa alaistensa motivaatioon. Select Collection OY AB kutsutaan tietoyritykseksi jotka ovat yhä suositumpia koska tieto perustuu yrityksen kokemukseen.
Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli oppimista, osaamista ja motivaatiota sekä esimiehen osuutta alaisten motivoinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmää käyttämällä ja näin ollen haastatteluissa on käytetty kyselyopasta. Vastaajat koostui neljästä yrityksen työntekijästä, haastattelu tehtiin Helsingin toimistossa.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppimiskyvyllä on merkittävä vaikutus yritykselle koska tietotaito kasvaa kokemuksen myötä. Oppiminen on hyvin yksilöllistä, mutta silti kaikkien kohdalta löytyy yhteläisyyksiä. Motivaatio on tärkeä yritykselle. Osa työntekijöistä kerää motivaatiota tyytyväisistä asiakkaista, toiset taas rahallisesta korvauksesta ja osalle riittää asiallisen palautteen ja kiitoksen saaminen. Tietoyrityksen johtaminen asettaa tiettyjä pätevyysvaatimuksia esimiehille, kyselyn perusteella esimies on suoriutunut tehtävästään kiitettävin arvosanoin.
Tulevaisuudessa tietotaidon säilyttäminen yrityksessä on aihe joka varmasti kannattaa nostaa esiin, vaikkakin osaamista tulee ja menee yrityksestä. Työmotivaation ja työntekijöiden motivoinnin saralla kannattaa harkita henkilökohtaisia motivointiportaita joka voi johtaa vielä tehokkaampaan työtekoon.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten yrityksen henkilökunta kerää tietoa jota he päivittäisessä työssään hyödyntävät, kuinka tietotaitoa kehitetään sekä tämän vaikutusta yrityksen toimintaan. Opinnäytetyössä käsitellään henkilökunnan motivaatiota työhönsä sekä kuinka esimies voi vaikuttaa alaistensa motivaatioon. Select Collection OY AB kutsutaan tietoyritykseksi jotka ovat yhä suositumpia koska tieto perustuu yrityksen kokemukseen.
Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli oppimista, osaamista ja motivaatiota sekä esimiehen osuutta alaisten motivoinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmää käyttämällä ja näin ollen haastatteluissa on käytetty kyselyopasta. Vastaajat koostui neljästä yrityksen työntekijästä, haastattelu tehtiin Helsingin toimistossa.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppimiskyvyllä on merkittävä vaikutus yritykselle koska tietotaito kasvaa kokemuksen myötä. Oppiminen on hyvin yksilöllistä, mutta silti kaikkien kohdalta löytyy yhteläisyyksiä. Motivaatio on tärkeä yritykselle. Osa työntekijöistä kerää motivaatiota tyytyväisistä asiakkaista, toiset taas rahallisesta korvauksesta ja osalle riittää asiallisen palautteen ja kiitoksen saaminen. Tietoyrityksen johtaminen asettaa tiettyjä pätevyysvaatimuksia esimiehille, kyselyn perusteella esimies on suoriutunut tehtävästään kiitettävin arvosanoin.
Tulevaisuudessa tietotaidon säilyttäminen yrityksessä on aihe joka varmasti kannattaa nostaa esiin, vaikkakin osaamista tulee ja menee yrityksestä. Työmotivaation ja työntekijöiden motivoinnin saralla kannattaa harkita henkilökohtaisia motivointiportaita joka voi johtaa vielä tehokkaampaan työtekoon.