Kuluttajuus suomalaisessa muotiblogissa
Kortekallio, Kaisa (2009)
Kortekallio, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904192051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904192051
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten kuluttajuutta ilmaistaan suomalaisessa muotiblogissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin diskurssianalyysin keinoin yhden muotiblogin tekstejä ajalta 11.-20.1.2009. Analyysin tuloksia verrattiin konsumerismin tutkimuksen ja kulttuurisen kuluttajatutkimuksen tarjoamiin teorioihin. Muotiblogeista kerättiin tietoa myös määrällisellä taustatutkimuksella, johon koottiin perustietoja 111 suomalaisesta muotiblogista.
Tulokset osoittavat, että muotiblogissa ilmaistaan kuluttajuutta aktiivistesti ja uusia merkityksiä luovasti. Muotiblogissa luodaan uudenlaista muodin ja ostamisen asiantuntijuutta, joka on vuorovaikutteisempaa ja vähemmän autoritatiivista kuin perinteinen muotilehtien asiantuntijuus.
Muotiblogissa kuluttajuuden sosiaaliset puolet korostuvat ja sen taloudelliset puolet rajataan ulos keskustelusta. Identiteettejä rakennetaan kulutuksen ja kulutuksesta keskustelun avulla. Kulutus näyttäytyy nautinnollisena ja mielekkäänä, mutta myös välttämättömänä ilmiönä.
Tutkimus tarjoaa pohjatietoa muille muotiblogien tutkimuksille, joissa voidaan keskittyä esimerkiksi blogien rooliin muodin kehityksessä tai blogeihin yrityksen markkinoinnin osana.
Tulokset osoittavat, että muotiblogissa ilmaistaan kuluttajuutta aktiivistesti ja uusia merkityksiä luovasti. Muotiblogissa luodaan uudenlaista muodin ja ostamisen asiantuntijuutta, joka on vuorovaikutteisempaa ja vähemmän autoritatiivista kuin perinteinen muotilehtien asiantuntijuus.
Muotiblogissa kuluttajuuden sosiaaliset puolet korostuvat ja sen taloudelliset puolet rajataan ulos keskustelusta. Identiteettejä rakennetaan kulutuksen ja kulutuksesta keskustelun avulla. Kulutus näyttäytyy nautinnollisena ja mielekkäänä, mutta myös välttämättömänä ilmiönä.
Tutkimus tarjoaa pohjatietoa muille muotiblogien tutkimuksille, joissa voidaan keskittyä esimerkiksi blogien rooliin muodin kehityksessä tai blogeihin yrityksen markkinoinnin osana.