Tuote- ja asiakaskannattavuus sekä niiden parantaminen : Case: Tilitoimisto Smart Office Oy
Airaksinen, Ingrid (2010)
Airaksinen, Ingrid
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018783
Tiivistelmä
Smart Office Oy on vuonna 1995 perustettu tilitoimisto. Suomessa 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla alkaneen laman ja sen vuoksi vähentyneen työmäärän myötä Smart Office Oy:ssä havaittiin, ettei sen tuote- ja asiakaskannattavuutta ollut koskaan laskettu. Yrittäjä itse uskoo suuren osan tuotteista ja asiakkaista olevan kannattamattomia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa tilitoimistoa selvittämään yrityksen tuote- ja asiakaskannattavuuden nykytilanne ja havaitsemaan niihin liittyvät parannuskohteet ja -mahdollisuudet tulevaisuuden kannattavuus- ja kasvupyrkimyksiä koskevien päätöksentekotilanteiden tueksi. Päätavoitteeksi opinnäytetyössä asetettiin selvittää, millainen Smart Office Oy:n nykyinen tuote- ja asiakaskannattavuus on ja kuinka sitä voitaisiin parantaa. Opinnäytetyön ennakko-odotuksena oli, että suuri osa yrityksen myymistä tuotteista ja nykyisistä asiakkaista on tällä hetkellä kannattamattomia.
Opinnäytetyössä tuotteiden ja asiakkaiden kannattavuuden parantamista tarkastellaan hinnoittelun ja toiminnan tehostamisen näkökulmasta. Kilpailijoiden hintojen selvittäminen ja niiden vaikutusten arviointi Smart Office Oy:n hinnoitteluun rajattiin pois opinnäytetyöstä.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat kannattavuutta, kustannuslaskentaa ja kustannusperusteista hinnoittelua käsittelevä kirjallisuus. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena tilitoimisto Smart Office Oy:lle. Käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat havainnointi ja ryhmähaastatteluna toteutettu teemahaastattelu. Kustannuslaskentamenetelmäksi opinnäytetyössä valittiin toimintolaskenta ja hinnoittelumenetelmäksi toimintoperusteinen hinnoittelu. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2010, ja se valmistui elokuussa 2010.
Työn tuloksena selvisi, että tilitoimiston tuote- ja asiakaskannattavuudessa on parannettavaa. Kahdeksasta tuotteesta kolme oli täysin kannattamattomia, ja asiakkaista kokonaan kannattamattomiksi osoittautui 28 prosenttia. Laskettaessa tilitoimiston tuotteille kannattavuustavoitteet huomioivat hinnat selvisi, että neljän tuotteen ja asiakkaista 36 prosentin hintoja tulisi korottaa. Tilitoimiston toimintaa voitaisiin tehostaa laskuttamalla asiakkaita ylimääräisestä työstä ja jakamalla työntekijöiden vastuualueet entistä selkeämmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa tilitoimistoa selvittämään yrityksen tuote- ja asiakaskannattavuuden nykytilanne ja havaitsemaan niihin liittyvät parannuskohteet ja -mahdollisuudet tulevaisuuden kannattavuus- ja kasvupyrkimyksiä koskevien päätöksentekotilanteiden tueksi. Päätavoitteeksi opinnäytetyössä asetettiin selvittää, millainen Smart Office Oy:n nykyinen tuote- ja asiakaskannattavuus on ja kuinka sitä voitaisiin parantaa. Opinnäytetyön ennakko-odotuksena oli, että suuri osa yrityksen myymistä tuotteista ja nykyisistä asiakkaista on tällä hetkellä kannattamattomia.
Opinnäytetyössä tuotteiden ja asiakkaiden kannattavuuden parantamista tarkastellaan hinnoittelun ja toiminnan tehostamisen näkökulmasta. Kilpailijoiden hintojen selvittäminen ja niiden vaikutusten arviointi Smart Office Oy:n hinnoitteluun rajattiin pois opinnäytetyöstä.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat kannattavuutta, kustannuslaskentaa ja kustannusperusteista hinnoittelua käsittelevä kirjallisuus. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena tilitoimisto Smart Office Oy:lle. Käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat havainnointi ja ryhmähaastatteluna toteutettu teemahaastattelu. Kustannuslaskentamenetelmäksi opinnäytetyössä valittiin toimintolaskenta ja hinnoittelumenetelmäksi toimintoperusteinen hinnoittelu. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2010, ja se valmistui elokuussa 2010.
Työn tuloksena selvisi, että tilitoimiston tuote- ja asiakaskannattavuudessa on parannettavaa. Kahdeksasta tuotteesta kolme oli täysin kannattamattomia, ja asiakkaista kokonaan kannattamattomiksi osoittautui 28 prosenttia. Laskettaessa tilitoimiston tuotteille kannattavuustavoitteet huomioivat hinnat selvisi, että neljän tuotteen ja asiakkaista 36 prosentin hintoja tulisi korottaa. Tilitoimiston toimintaa voitaisiin tehostaa laskuttamalla asiakkaita ylimääräisestä työstä ja jakamalla työntekijöiden vastuualueet entistä selkeämmin.