Masennuksen ennaltaehkäisyn mahdollisuudet kouluyhteisössä : ammattiin opiskelevien nuorten näkemyksiä ja kokemuksia tarvitsemastaan avusta ja tuesta
Haukio, Meri (2010)
Haukio, Meri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli masennuksen ennaltaehkäisyn mahdollisuudet kouluyhteisössä – Ammattiin opiskelevien nuorten näkemyksiä ja kokemuksia tarvitsemastaan avusta ja tuesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten mielenterveyttä suojaavia ja vaarantavia tekijöitä kouluyhteisössä sekä ammattiin opiskelevien nuorten avun ja tuen tarpeita masennuksen ennaltaehkäisemiseksi toisen asteen toisen vuoden opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa mihin tekijöihin vaikuttamalla voidaan parhaiten en¬nalta¬ehkäistä nuorten masen¬nusta kouluyhtei¬sössä sekä antaa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille käytän¬nönläheistä tietoa nuorten masennuksesta ja sen ennaltaehkäisyn keinoista. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin nuoren kehitystä, masennusta sairautena ja masennuksen ennaltaehkäisyn keinoja.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla loka-marraskuun vaihteessa 2010. Kyselyn kohderyhmänä olivat Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan Porin toimipisteissä toista vuotta ammattiin opiskelevat nuoret. Otannan koko oli 105 henkilöä. Vastaustilanteessa opiskelijoita läsnä oli 87. Vastausprosentiksi muodostui 83 %. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen Tixel-ohjelmaa.
Suuri osa vastaajista oli tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseen kouluyhteisössä. Tutkimustulosten perusteella nuoret saivat erittäin vähän yöunta arkipäivisin sekä ruokailu ja liikuntatottumukset olivat epäsäännöllisiä. Opinnäytetyön kyselytutkimuksessa vastaajilta eniten mainintoja saaneet stressitekijät olivat luokan edessä esiintyminen, kiire, koulutyön vaikeudet, opintosuunnitelmassa pysyminen, kokeet, ja mielipiteen ilmaisemisen oppitunnilla. Kyselylomakkeessa mainituista tukitoiminnoista viisi eniten mainintoja saanutta tukitoimintoa olivat ymmärtäminen, kannustaminen, palautteen anto, kuunteleminen ja opinnoissa auttaminen. Opinnäytetyön kyselyn vastaajista suurin osa koki saavansa opettajilta tasa-arvoista kohtelua. Epäasiallista kohtelua tai häirintää ilmeni opiskeluyhteisössä erittäin vähän. Ihmisten välisen yhteistyö toimi ryhmässä erittäin hyvin. Vastaajista koki kuuluvansa luokkayhteisöön suurin osa. Kehittämisehdotusten yhdeksi oleellisimmista kehittämisalueista nousi informatiivisen tuen kehittäminen. Vastaajat toivoivat lisäksi enemmän ymmärrystä ja erilaisuuden hyväksymistä sekä rajoja ja koulukiusaamiseen puuttumista ajoissa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla loka-marraskuun vaihteessa 2010. Kyselyn kohderyhmänä olivat Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan Porin toimipisteissä toista vuotta ammattiin opiskelevat nuoret. Otannan koko oli 105 henkilöä. Vastaustilanteessa opiskelijoita läsnä oli 87. Vastausprosentiksi muodostui 83 %. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen Tixel-ohjelmaa.
Suuri osa vastaajista oli tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseen kouluyhteisössä. Tutkimustulosten perusteella nuoret saivat erittäin vähän yöunta arkipäivisin sekä ruokailu ja liikuntatottumukset olivat epäsäännöllisiä. Opinnäytetyön kyselytutkimuksessa vastaajilta eniten mainintoja saaneet stressitekijät olivat luokan edessä esiintyminen, kiire, koulutyön vaikeudet, opintosuunnitelmassa pysyminen, kokeet, ja mielipiteen ilmaisemisen oppitunnilla. Kyselylomakkeessa mainituista tukitoiminnoista viisi eniten mainintoja saanutta tukitoimintoa olivat ymmärtäminen, kannustaminen, palautteen anto, kuunteleminen ja opinnoissa auttaminen. Opinnäytetyön kyselyn vastaajista suurin osa koki saavansa opettajilta tasa-arvoista kohtelua. Epäasiallista kohtelua tai häirintää ilmeni opiskeluyhteisössä erittäin vähän. Ihmisten välisen yhteistyö toimi ryhmässä erittäin hyvin. Vastaajista koki kuuluvansa luokkayhteisöön suurin osa. Kehittämisehdotusten yhdeksi oleellisimmista kehittämisalueista nousi informatiivisen tuen kehittäminen. Vastaajat toivoivat lisäksi enemmän ymmärrystä ja erilaisuuden hyväksymistä sekä rajoja ja koulukiusaamiseen puuttumista ajoissa.