Marknadsföring av Grankulla kammarkörs julkonserter 2010
Öhman, Jens (2010)
Öhman, Jens
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251710
Tiivistelmä
Detta arbete är en marknadsföringskampanj för Grankulla kammarkörs julkonsertserie julen 2009. Grankulla kammarkör är en ambitiös tvåspråkig amatörkör med Grankulla som hemort. Tidigare har kören självständigt skött marknadsföringen för sina traditio-nella julkonserter men för att fira tioårsjubileum för Bachs Juloratorium i repertoaren, ville kören anlita en utomstående för att planera kampanjen. Planeringen av det grafiska utseendet för kampanjen och medievalen har jag baserat på en öppen intervju med en av körens styrelsemedlemmar Tore Ståhl. Tillsammans med Tore Ståhl planerade jag bud-geten för kampanjen och fick därifrån riktlinjerna för medievalen. Konsertserien omfat-tade två konserter i Grankulla och två konserter i Olars och därmed koncentrerade jag en stor del av åtgärderna till hushåll och företag i de ovannämnda områdena. Jag plane-rade en affisch, ett programhäfte, tidningsannonser och en annons som kunde infogas i ett e-postmeddelande. Grankullakonserten har under åren blivit en tradition som lockar den lokala befolkningen men Olars var ett nytt territorium för kören. Detta syntes också i resultatet. Grankullakonserten lockade fullt hus, medan publikmängden vid konserten i Olars var en besvikelse. This thesis is a marketing campaign for a series of Christmas concerts of Grankulla kammarkör year 2009. Grankulla kammarkör is a ambitious amateur choir located in the city of Grankulla. The choir has executed its own marketing previous years, but to cele-brate the ten year anniversary of performing the Bach Christmas Oratorio, they decided to engage a third party for planning the campaign. The planning of the graphical lay-out of the campaign material and the choices of media is based on an open interview with a member of the choirs board Tore Ståhl. I planned the budget for the campaign together with Tore Ståhl and based on that i decided on the choice of media. The series of concerts consisted of two concerts in Grankulla and two concerts in Olars and therefore i concen-trated the marketing on households and businesses in the Grankulla-Olars area. I did the lay-out for a poster, an advertisement, a program and an advertisement to attach in an e-mail. The concerts in Grankulla have become a tradition but Olars was a new territory for Grankulla kammarkör. This could be seen in the result. The concerts in Grankulla attracted the audience but the number of people visiting the concert in Olars was a disappointment.