Socialpedagogiskt arbete i skolan : Modell för stöd till föräldrar till ungdomar i årskurs 7 - 9
Salo, Eija (2011)
Salo, Eija
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191554
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Lopputyön tavoitteena on selvittää, kuinka koulukuraattori voi tukea 7 9 luokkalaisten vanhempia, jotta he puolestaan osaisivat tukea nuoriaan. Lopputuloksena on toimintamalli, jonka avulla kuraattorit työssään tukevat vanhempia
Tällä hetkellä ei järjestelmällisesti seurata niitä peruskoulun suorittaneita oppilaita, jotka keskeyttävät jatko-opintonsa. Opintojen keskeyttäminen ja toimettomaksi jättäytyminen johtavat helposti syrjäytymiseen, sosiaalisiin ongelmiin ja mielenterveysongelmiin.
Lopputyön toimeksiantaja on Folkhälsan ja se on osa projektia På Rätt Spår (”Oikealla raiteella”). Projektin tarkoituksena on löytää toiminta- ja ratkaisumalleja, joilla voitaisiin estää nuoren koulun ja opintojen keskeyttäminen.
Käytännön työkaluna toimiva toimintamalli perustuu perehtymällä kirjallisuuteen, aikaisemmin kokeiltuihin malleihin sekä keskusteluihin opettajien, kuraattoreiden, vanhempien ja nuorten kanssa. Nuorilla on tarve saada kokea yhteenkuuluvuutta, tarkoituksellisuutta, arvostusta ja kiinnostusta tunteakseen itsensä motivoituneeksi ja kokeakseen opiskeluinnostusta iloa. Tässä voivat vanhemmat auttaa osaltaan osoittamalla tukeensa ja kiinnostuksensa. Kuraattorin päällimmäinen tehtävä on olla olemassa nuoria varten, mutta hänellä on myös hyvät mahdollisuudet tukea vanhempia kasvattajina hyvin suunnitelluin ja toteutetuin työtavoin, kuten järjestämällä vanhempain ja teemailtoja sekä nuorten ja vanhempien yhteisiä tapaamisia.
Lopputyön tavoitteena on selvittää, kuinka koulukuraattori voi tukea 7 9 luokkalaisten vanhempia, jotta he puolestaan osaisivat tukea nuoriaan. Lopputuloksena on toimintamalli, jonka avulla kuraattorit työssään tukevat vanhempia
Tällä hetkellä ei järjestelmällisesti seurata niitä peruskoulun suorittaneita oppilaita, jotka keskeyttävät jatko-opintonsa. Opintojen keskeyttäminen ja toimettomaksi jättäytyminen johtavat helposti syrjäytymiseen, sosiaalisiin ongelmiin ja mielenterveysongelmiin.
Lopputyön toimeksiantaja on Folkhälsan ja se on osa projektia På Rätt Spår (”Oikealla raiteella”). Projektin tarkoituksena on löytää toiminta- ja ratkaisumalleja, joilla voitaisiin estää nuoren koulun ja opintojen keskeyttäminen.
Käytännön työkaluna toimiva toimintamalli perustuu perehtymällä kirjallisuuteen, aikaisemmin kokeiltuihin malleihin sekä keskusteluihin opettajien, kuraattoreiden, vanhempien ja nuorten kanssa. Nuorilla on tarve saada kokea yhteenkuuluvuutta, tarkoituksellisuutta, arvostusta ja kiinnostusta tunteakseen itsensä motivoituneeksi ja kokeakseen opiskeluinnostusta iloa. Tässä voivat vanhemmat auttaa osaltaan osoittamalla tukeensa ja kiinnostuksensa. Kuraattorin päällimmäinen tehtävä on olla olemassa nuoria varten, mutta hänellä on myös hyvät mahdollisuudet tukea vanhempia kasvattajina hyvin suunnitelluin ja toteutetuin työtavoin, kuten järjestämällä vanhempain ja teemailtoja sekä nuorten ja vanhempien yhteisiä tapaamisia.