Minäpä valmistan itse : Ohjevihko ja lukujärjestys päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen tueksi
Tulyakova, Elena; Paananen, Riikka (2011)
Tulyakova, Elena
Paananen, Riikka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251724
Tiivistelmä
Toimintaterapia on kuntoutusta, jonka avulla on mahdollista edistää asiakkaan itsenäisyyttä. Henkilöillä, joilla on oppimisvaikeuksia, on hankaluuksia oppia uusia toimintoja. He hyötyvät toi-mintaterapian interventiosta, jonka tavoitteena on opettaa asiakkaalle suoriutumista merkitykselli-sistä päivittäisistä toiminnoista. Toimintaterapeutti voi käyttää opettamisen menetelminä kehollis-ta, sanallista ja visuaalista ohjaamista, oppimisympäristön järjestämistä sekä toimintojen vahvis-tamista ja porrastamista. Kuntoutus on tarkoituksenmukaista erityisesti silloin kun henkilö, jolla on oppimisvaikeuksia, muuttaa asumaan itsenäisesti.
Projektiluonteisen opinnäytetyömme tulostavoitteena oli tuottaa visuaalisen ohjaamisen avulla lu-kujärjestys symboleineen ajankäytön ja päivittäisten toimintojen jäsentämisen tueksi ja ohjevihko aterioiden valmistamisen tueksi Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikön opiskelijoille. Lyhyen aikavälin toiminnallisena tavoitteena oli lukujärjestyksen ja ohjevihkon käyttöönotto Ammat-tiopisto Luovin Muhoksen yksikössä. Pitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteena on, että Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikön henkilökunta kokee opiskelijoiden ohjaamisen helpommaksi ja opiskelijat suoriutuvat itsenäisemmin päivittäisissä toiminnoissaan, mikä vahvistaa opiskelijoiden elämänhallintaa ja hyvinvointia. Oppimistavoitteenamme oli oppia soveltamaan tietoa siitä, miten toimintaterapeutti voi opettaa päivittäisistä toiminnoista suoriutumista henkilöille, joilla on oppimisvaikeuksia. Lisäksi tavoitteenamme oli oppia projektityöskentelyä moniammatillisessa tiimissä.
Tuotteita suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Ammattiopisto Luovin toimintaterapeutti Piia Jo-kelaisen kanssa ja tuotteiden laatukriteereiksi määriteltiin asiakaslähtöisyys ja esteettisyys. Val-mis ohjevihko sisältää valokuvia ja tekstiä, jotka toimivat malleina toivotuista lopputuloksista ate-rioiden valmistamisessa. Ohjevihko koostuu neljästä osiosta. Ensimmäinsessä osiossa on aami-ainen, välipala ja iltapala –vaihtoehtoja, toisessa osiossa on juomia, kolmannessa pieniä välipalo-ja ja neljännessä lounas ja päivällinen vaihtoehtoja. Tekemämme viikon lukujärjestys toimii yh-dessä toimintaa kuvaavien symbolien kanssa niin, että siihen voidaan yksilöllisesti merkitä asiak-kaan päivittäisiä toimintoja. Ohjevihkoa koekäytettiin Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikössä ja saamamme palautteen perusteella teimme tuotteisiin muutoksia laadun varmistamiseksi. Koe-käytössä ilmeni, että laatukriteereiden täyttymiseksi olisi ollut tarkoituksenmukaisempaa, että oli-simme tehneet toimintaterapia-arvioinnin Luoviin Muhoksen yksikön opiskelijoille. Saadun palaut-teen mukaan ohjevihkoa haluttiin käyttää jatkossa.
Projektiluonteisen opinnäytetyömme tulostavoitteena oli tuottaa visuaalisen ohjaamisen avulla lu-kujärjestys symboleineen ajankäytön ja päivittäisten toimintojen jäsentämisen tueksi ja ohjevihko aterioiden valmistamisen tueksi Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikön opiskelijoille. Lyhyen aikavälin toiminnallisena tavoitteena oli lukujärjestyksen ja ohjevihkon käyttöönotto Ammat-tiopisto Luovin Muhoksen yksikössä. Pitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteena on, että Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikön henkilökunta kokee opiskelijoiden ohjaamisen helpommaksi ja opiskelijat suoriutuvat itsenäisemmin päivittäisissä toiminnoissaan, mikä vahvistaa opiskelijoiden elämänhallintaa ja hyvinvointia. Oppimistavoitteenamme oli oppia soveltamaan tietoa siitä, miten toimintaterapeutti voi opettaa päivittäisistä toiminnoista suoriutumista henkilöille, joilla on oppimisvaikeuksia. Lisäksi tavoitteenamme oli oppia projektityöskentelyä moniammatillisessa tiimissä.
Tuotteita suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Ammattiopisto Luovin toimintaterapeutti Piia Jo-kelaisen kanssa ja tuotteiden laatukriteereiksi määriteltiin asiakaslähtöisyys ja esteettisyys. Val-mis ohjevihko sisältää valokuvia ja tekstiä, jotka toimivat malleina toivotuista lopputuloksista ate-rioiden valmistamisessa. Ohjevihko koostuu neljästä osiosta. Ensimmäinsessä osiossa on aami-ainen, välipala ja iltapala –vaihtoehtoja, toisessa osiossa on juomia, kolmannessa pieniä välipalo-ja ja neljännessä lounas ja päivällinen vaihtoehtoja. Tekemämme viikon lukujärjestys toimii yh-dessä toimintaa kuvaavien symbolien kanssa niin, että siihen voidaan yksilöllisesti merkitä asiak-kaan päivittäisiä toimintoja. Ohjevihkoa koekäytettiin Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikössä ja saamamme palautteen perusteella teimme tuotteisiin muutoksia laadun varmistamiseksi. Koe-käytössä ilmeni, että laatukriteereiden täyttymiseksi olisi ollut tarkoituksenmukaisempaa, että oli-simme tehneet toimintaterapia-arvioinnin Luoviin Muhoksen yksikön opiskelijoille. Saadun palaut-teen mukaan ohjevihkoa haluttiin käyttää jatkossa.