Yhteistyökumppaneiden hankinta uudelle terveyspalvelulle Case Terveystaukotila
Gillberg, Carolina; Haapanen, Minna (2010)
Gillberg, Carolina
Haapanen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515613
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Terveystaukotila ja sille potentiaalisten yhteistyökumppaneiden hankkiminen. Terveystaukotila on saanut alkunsa retail clinicistä, jotka ovat kauppakeskittymissä toimivia terveyspalveluja. Retail clinic on peräisin Yhdysvalloista. Terveystaukotilassa tullaan antamaan muun muassa terveysneuvoja, kausirokotteita ja mittaamaan verenpainetta. Ajanvarausta ei tarvitse tehdä ja palvelun tarkoitus olisi vähentää terveyskeskusjonoja. Terveystaukotila tullaan avaamaan kauppakeskus Itäkeskukseen.
Työn pohjana on käytetty markkinointiviestinnän ja markkinoinnin eri osa-alueiden teoriaa. Teorian osa-alueita ovat saatavuus, markkinoinnin eri muodot, sitouttaminen, hinnoittelu, franchising sekä riskit. Työssä olevat tiedot on kerätty käyttämällä erilaisia kirjallisuuslähteitä, haastatteluja, artikkeleita sekä sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mahdollisia yhteistyökumppaneita Terveystaukotilalle. Tutkimuksessa otettiin selvää kauppakeskus Itäkeskuksen terveysalaan liittyvien yritysten kiinnostusta ryhtyä yhteistyöhön Terveystaukotilan toiminnan kanssa ja yhteistyömuotoja, joihin yritykset olisivat halukkaita. Työssä haluttiin myös tietää, miten yritykset haluavat niihin oltavan yhteydessä, kun Terveystaukotila on saanut toimitilansa ja vuoden sisään aloittanut toimintansa. Tutkimus tehtiin Laurea-ammattikorkeakoulun opettajan Katariina Raijn pyynnöstä. Hän on yksi Terveystaukotila projektin ohjaajista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa yrityksistä olisi hyvin kiinnostunut yhteistyöstä Terveystaukotilan kanssa ja haluaisi yrityksiin oltavan jatkossakin yhteydessä. Nämä yritykset näkivät, mitä hyötyä yhteistyö heille toisi. Yritykset olisivat selkeästi halunneet vielä tarkempaa tietoa Terveystaukotilan toimipaikasta sekä avaamisen ajankohdasta. Yhteistyön hinnoittelusta käytiin myös keskustelua. Tutkimustulokset antoivat viitteitä sille, että Terveystaukotilan olisi hyvä saada toimintansa käyntiin mahdollisimman pian, sillä yhteistyöstä kiinnostuvat saattavat perääntyä hankkeesta, jos he joutuvat liian pitkään odottamaan. Terveystaukotilan potentiaalisten yhteistyökumppaneiden selvittäminen onnistui hyvin ja työssä saavutettiin sille asetetut tavoitteet.
Työn pohjana on käytetty markkinointiviestinnän ja markkinoinnin eri osa-alueiden teoriaa. Teorian osa-alueita ovat saatavuus, markkinoinnin eri muodot, sitouttaminen, hinnoittelu, franchising sekä riskit. Työssä olevat tiedot on kerätty käyttämällä erilaisia kirjallisuuslähteitä, haastatteluja, artikkeleita sekä sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mahdollisia yhteistyökumppaneita Terveystaukotilalle. Tutkimuksessa otettiin selvää kauppakeskus Itäkeskuksen terveysalaan liittyvien yritysten kiinnostusta ryhtyä yhteistyöhön Terveystaukotilan toiminnan kanssa ja yhteistyömuotoja, joihin yritykset olisivat halukkaita. Työssä haluttiin myös tietää, miten yritykset haluavat niihin oltavan yhteydessä, kun Terveystaukotila on saanut toimitilansa ja vuoden sisään aloittanut toimintansa. Tutkimus tehtiin Laurea-ammattikorkeakoulun opettajan Katariina Raijn pyynnöstä. Hän on yksi Terveystaukotila projektin ohjaajista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa yrityksistä olisi hyvin kiinnostunut yhteistyöstä Terveystaukotilan kanssa ja haluaisi yrityksiin oltavan jatkossakin yhteydessä. Nämä yritykset näkivät, mitä hyötyä yhteistyö heille toisi. Yritykset olisivat selkeästi halunneet vielä tarkempaa tietoa Terveystaukotilan toimipaikasta sekä avaamisen ajankohdasta. Yhteistyön hinnoittelusta käytiin myös keskustelua. Tutkimustulokset antoivat viitteitä sille, että Terveystaukotilan olisi hyvä saada toimintansa käyntiin mahdollisimman pian, sillä yhteistyöstä kiinnostuvat saattavat perääntyä hankkeesta, jos he joutuvat liian pitkään odottamaan. Terveystaukotilan potentiaalisten yhteistyökumppaneiden selvittäminen onnistui hyvin ja työssä saavutettiin sille asetetut tavoitteet.