Sosiaalisen median mahdollisuudet Tilastokeskukselle
Vesterinen, Anu (2011)
Vesterinen, Anu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271806
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median mahdollisuudet Tilastokeskuksen viestinnässä. Työn tavoitteena oli kartoittaa sosiaalisen median käyttöön liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita sekä selvittää siihen liittyviä odotuksia Tilastokeskuksen henkilöstön keskuudessa.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa käsitteenä ja esiteltiin sosiaalisen median käyttöä organisaation ulkoisen viestinnän välineenä. Opinnäytetyössä selvitettiin teoriatietoon pohjautuen sekä case-esimerkkien avulla sosiaalisen median käyttöön liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita sekä niitä tekijöitä, mitä organisaation on otettava huomioon sosiaaliseen median käyttöönotossa.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin Tilastokeskuksen eurooppalaisten vertaisorganisaatioiden sosiaalisen median käyttöä ja kokemuksia. Tätä täydennettiin haastattelututkimuksella, jolla selvitettiin Tilastokeskuksessa toimivien henkilöiden kokemuksia ja näkemyksiä sosiaalisesta mediasta organisaation viestintävälineenä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Euroopan tilastovirastot ovat melko innokkaita hyödyntämään sosiaalista mediaa ja näkevät sen hyvin potentiaalisena viestintävälineenä, mutta yhteisenä haasteena on resurssien puute. Euroopan tilastovirastojen sosiaalisen median käyttöä koskevan kartoituksen lisäksi opinnäytetyön tuloksena valmistui esitys sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista Tilastokeskuksen viestinnälle.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa käsitteenä ja esiteltiin sosiaalisen median käyttöä organisaation ulkoisen viestinnän välineenä. Opinnäytetyössä selvitettiin teoriatietoon pohjautuen sekä case-esimerkkien avulla sosiaalisen median käyttöön liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita sekä niitä tekijöitä, mitä organisaation on otettava huomioon sosiaaliseen median käyttöönotossa.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin Tilastokeskuksen eurooppalaisten vertaisorganisaatioiden sosiaalisen median käyttöä ja kokemuksia. Tätä täydennettiin haastattelututkimuksella, jolla selvitettiin Tilastokeskuksessa toimivien henkilöiden kokemuksia ja näkemyksiä sosiaalisesta mediasta organisaation viestintävälineenä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Euroopan tilastovirastot ovat melko innokkaita hyödyntämään sosiaalista mediaa ja näkevät sen hyvin potentiaalisena viestintävälineenä, mutta yhteisenä haasteena on resurssien puute. Euroopan tilastovirastojen sosiaalisen median käyttöä koskevan kartoituksen lisäksi opinnäytetyön tuloksena valmistui esitys sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista Tilastokeskuksen viestinnälle.