Tutkimus PostiExtran tilausjärjestelmästä : Tietojärjestelmä ja prosessi
Ståhlberg, Marianne (2009)
Ståhlberg, Marianne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904212093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904212093
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli tarkastella, kuinka Itella on ottanut käyttöön uuden tietojärjestelmän ja miten koko prosessi on yrityksen sisällä toiminut. Käyttäjäkyselyistä saatujen tulosten avulla lähdettiin purkamaan onnistumisia ja ongelmia järjestelmään ja prosessiin liittyen ja mietittiin, kuinka järjestelmää voitaisiin kehittää ja prosessia parantaa.
Itella Oyj:llä on pääkaupunkiseudulla oma työnvälitysyksikkönsä PostiExtra, johon alettiin suunnitella tietojärjestelmää hallinnoimaan tilapäistyövoimaa, joka auttaa Itellan vakiohenkilöstöä lomien ja muiden poissaolojen sekä ruuhkien aikana. PostiExtrassa oli tutkimuksen tekohetkellä 200 tilapäistyöntekijää. Järjestelmän tavoitteena oli hallinnoida tilapäistyövoimaa paremmin ja pitää heidät Itella-konsernin palveluksessa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen Survey-tutkimus, eli etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin tietyltä kohderyhmältä kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasivat sekä järjestelmää käyttävät esimiehet että sen todellinen soveltamiskohde tilapäistyöntekijät. Kyselyn tarkoitus oli ensisijaisesti ottaa selvää, kuinka esimiehet ja tilapäistyöntekijät ovat kokeneet järjestelmän käytön ja käyttöönottoprosessin.
Tutkimuksen tuloksena oli, että PostiExtran tilausjärjestelmä on otettu kokeilukäyttöön melkoisen keskeneräisenä. Esimiehet pitivät suurimmaksi osaksi kokeilussa olevaa järjestelmää vielä hyvin sekavana ja jäykkänä. Ikävää tutkimuksessa oli huomata, että tilapäistyöntekijöiden mahdollisuus työvuorosuunnitteluun oli jäänyt järjestelmän myötä lähes täysin unholaan ja tekstiviestien tulva saavutti jo häiriköinnin määreet. Tutkimuksen suurin havainto oli se, että ennen kuin mitään tietojärjestelmää otetaan käyttöön, on testaukseen ja prosessin toimivuuteen panostettava huomattavasti intensiivisemmin. Kaikki järjestelmän käyttäjät täytyy ottaa huomioon ja käyttöohjeisiin ja perehdyttämiseen on satsattava entistä enemmän.
Itella Oyj:llä on pääkaupunkiseudulla oma työnvälitysyksikkönsä PostiExtra, johon alettiin suunnitella tietojärjestelmää hallinnoimaan tilapäistyövoimaa, joka auttaa Itellan vakiohenkilöstöä lomien ja muiden poissaolojen sekä ruuhkien aikana. PostiExtrassa oli tutkimuksen tekohetkellä 200 tilapäistyöntekijää. Järjestelmän tavoitteena oli hallinnoida tilapäistyövoimaa paremmin ja pitää heidät Itella-konsernin palveluksessa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen Survey-tutkimus, eli etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin tietyltä kohderyhmältä kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasivat sekä järjestelmää käyttävät esimiehet että sen todellinen soveltamiskohde tilapäistyöntekijät. Kyselyn tarkoitus oli ensisijaisesti ottaa selvää, kuinka esimiehet ja tilapäistyöntekijät ovat kokeneet järjestelmän käytön ja käyttöönottoprosessin.
Tutkimuksen tuloksena oli, että PostiExtran tilausjärjestelmä on otettu kokeilukäyttöön melkoisen keskeneräisenä. Esimiehet pitivät suurimmaksi osaksi kokeilussa olevaa järjestelmää vielä hyvin sekavana ja jäykkänä. Ikävää tutkimuksessa oli huomata, että tilapäistyöntekijöiden mahdollisuus työvuorosuunnitteluun oli jäänyt järjestelmän myötä lähes täysin unholaan ja tekstiviestien tulva saavutti jo häiriköinnin määreet. Tutkimuksen suurin havainto oli se, että ennen kuin mitään tietojärjestelmää otetaan käyttöön, on testaukseen ja prosessin toimivuuteen panostettava huomattavasti intensiivisemmin. Kaikki järjestelmän käyttäjät täytyy ottaa huomioon ja käyttöohjeisiin ja perehdyttämiseen on satsattava entistä enemmän.