Lähtökohtia yrityksen www-sivujen suunnitteluun : Oulun seudun kuvallisen viestinnän alan toimijat verkossa
Marjusaari, Riitta (2011)
Marjusaari, Riitta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021958
Tiivistelmä
Internet tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden asiakkaiden ja yrittäjän väliseen kommunikointiin ja viestintään. Yrittäjän tulisi rakentaa yrityksensä www-sivut jo alusta alkaen siten, että ne markkinoivat yrityksen tuotteita ja palveluita mahdollisimman hyvin. Tässä opinnäytetyössä tutkin, kuinka suunnitella yrityksen toimintaa hyvin tukevat internetsivut.
Yrityksen sivuston suunnittelussa tulee huomioida kohdeyleisön tarpeet ja tavoitteet. Hyvin tehdyissä yrityksen www-sivuissa yhdistyy oikeanlainen sisältö hyvään käytettävyyteen ja vaikuttavaan visuaaliseen ulkonäköön sekä hyvään hakukonenäkyvyyteen. Internetsivuston hyvä käytettävyys tarkoittaa, että sivusto on selkeä ja toiminnallisesti järkevä, jolloin sen käyttäjät löytävät haluamansa asiat helposti ja nopeasti. Sivuston visuaalisen ulkoasun tulisi tukea lähetettävää viestiä, antaa yritykselle tunnistettava identiteetti, järjestää esitetty informaatio sekä herättää mielenkiintoa vastaanottajassa. Tärkeintä on, että käyttäjä löytää etsimänsä sopivassa muodossa ja sanoma, ilmaisu ja toiminnallisuus ovat sopusoinnussa. Hyvä hakukonenäkyvyys saavutetaan, kun sivujen sisältö rakennetaan siten, että se parantaa sivujen sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa ilman hakukoneyhtiölle maksettua mainostilaa.
Kartoitin Oulun seudulla toimivien kuvallisen viestinnän alan yritysten kenttää tutustumalla niiden www-sivuihin ja arvioin tarkemmin viiden yrityksen sivujen käytettävyyttä heuristisen arvioinnin sekä käytettävyystestin avulla. Käytettävyyttä arvioimalla sain tietoa mahdollisista ongelmista sovelluksen rakenteessa tai suunnittelussa. Ongelmat on korjattava, jotta sivustosta tulisi kohdeyleisöä miellyttävä ja yrityksen markkinointia parantava tekijä. Www-sivujen suunnittelijan kannattaa perehtyä ilmenneisiin käytettävyysongelmiin, jotta hän kehittyisi suunnittelijana.
Yrityksen sivuston suunnittelussa tulee huomioida kohdeyleisön tarpeet ja tavoitteet. Hyvin tehdyissä yrityksen www-sivuissa yhdistyy oikeanlainen sisältö hyvään käytettävyyteen ja vaikuttavaan visuaaliseen ulkonäköön sekä hyvään hakukonenäkyvyyteen. Internetsivuston hyvä käytettävyys tarkoittaa, että sivusto on selkeä ja toiminnallisesti järkevä, jolloin sen käyttäjät löytävät haluamansa asiat helposti ja nopeasti. Sivuston visuaalisen ulkoasun tulisi tukea lähetettävää viestiä, antaa yritykselle tunnistettava identiteetti, järjestää esitetty informaatio sekä herättää mielenkiintoa vastaanottajassa. Tärkeintä on, että käyttäjä löytää etsimänsä sopivassa muodossa ja sanoma, ilmaisu ja toiminnallisuus ovat sopusoinnussa. Hyvä hakukonenäkyvyys saavutetaan, kun sivujen sisältö rakennetaan siten, että se parantaa sivujen sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa ilman hakukoneyhtiölle maksettua mainostilaa.
Kartoitin Oulun seudulla toimivien kuvallisen viestinnän alan yritysten kenttää tutustumalla niiden www-sivuihin ja arvioin tarkemmin viiden yrityksen sivujen käytettävyyttä heuristisen arvioinnin sekä käytettävyystestin avulla. Käytettävyyttä arvioimalla sain tietoa mahdollisista ongelmista sovelluksen rakenteessa tai suunnittelussa. Ongelmat on korjattava, jotta sivustosta tulisi kohdeyleisöä miellyttävä ja yrityksen markkinointia parantava tekijä. Www-sivujen suunnittelijan kannattaa perehtyä ilmenneisiin käytettävyysongelmiin, jotta hän kehittyisi suunnittelijana.