Yläkoululaisen mielenterveys
Nieminen, Essi (2010)
Nieminen, Essi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021984
Tiivistelmä
Nuoruusikään kuuluu sosiaalisia, emotionaalisia sekä tiedollisia muutoksia, jotka antavat eväitä aikuisuutta ja itsenäistymistä varten. Lisäksi nuoret kokevat myös psyykkisiä myllerryksiä ja kriisejä. 2000-luvun vaihteesta alkaen nuorten terveys on heikentynyt ja tilanne on pysynyt samana. Osalla nuorista esiintyy masennusta, käytöshäiriöitä ja päihdeaineiden väärinkäyttöä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä nuoren mielenterveys on, miten sitä voidaan edistää, sekä miten kouluterveydenhoitaja voi tukea nuoren mielenterveyttä. Opinnäytetyössä kartoitettiin 13–16-vuotiaiden mielenterveyteen vaikuttavia sosiaalisia, fyysisiä ja psyykkisiä tekijöitä, mielenterveyttä edistävä hankkeita ja niitä keinoja, joilla kouluterveydenhoitaja voi tukea nuoren mielenterveyttä.
Tutkimuksen avulla löydettiin mielenterveyden edistämistyöhön lisätietoa kouluterveydenhoitajalle sekä kouluikäisten nuorten parissa työskenteleville muillekin ammattilaisille. Opinnäytetyön aihe on mielestäni tärkeä siksi, että kouluterveydenhoitajana on mahdollista vaikuttaa nuoren mielenterveyden edistämiseen ja olla ennaltaehkäisemässä nuorten syrjäytymistä.
Opinnäytetyö on tehty kirjallisuuskatsauksena ja se käsittelee yläkoululaisten mielenterveyttä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä nuoren mielenterveys on, miten sitä voidaan edistää, sekä miten kouluterveydenhoitaja voi tukea nuoren mielenterveyttä. Opinnäytetyössä kartoitettiin 13–16-vuotiaiden mielenterveyteen vaikuttavia sosiaalisia, fyysisiä ja psyykkisiä tekijöitä, mielenterveyttä edistävä hankkeita ja niitä keinoja, joilla kouluterveydenhoitaja voi tukea nuoren mielenterveyttä.
Tutkimuksen avulla löydettiin mielenterveyden edistämistyöhön lisätietoa kouluterveydenhoitajalle sekä kouluikäisten nuorten parissa työskenteleville muillekin ammattilaisille. Opinnäytetyön aihe on mielestäni tärkeä siksi, että kouluterveydenhoitajana on mahdollista vaikuttaa nuoren mielenterveyden edistämiseen ja olla ennaltaehkäisemässä nuorten syrjäytymistä.
Opinnäytetyö on tehty kirjallisuuskatsauksena ja se käsittelee yläkoululaisten mielenterveyttä.