Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen ohjeistuksien kehittäminen toisen asteen ammatillisissa perustutkinnoissa
Mynttinen, Ari (2011)
Mynttinen, Ari
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032020
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toisen asteen ammatillisten perustutkintojen työssäoppimista ja ammattiosaamisen näyttöjä sekä niiden ohjeistuksien kehittämistä. Ammattiosaamisen näytöt perustutkinnoissa ovat edelleen varsin uusi asia. Syksyllä 2006 aloittaneet opiskelijat olivat ensimmäinen ikäryhmä, joka valmistui ammattiosaamisen näytöt suorittaneina keväällä 2009.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus laatia ohjeistusta erilaisista työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen käytänteistä. Tämä opinnäytetyö on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa on teoriatietoa työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen nykytilasta. Luvusta 7 alkava toinen osa on ohjeistus ammatillisille opettajille työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisestä.
Ensimmäisestä osasta selviää myös jonkin verran koko perustutkinnon muodostuminen kolmevuotisessa ammatillisessa koulutuksessa. Esimerkiksi yrityksille ja ammattioppilaitosten opiskelijoiden tuleville työnantajille tämä on hyvää tietoa.
Työn tuloksena saatiin laadittua ohjeistus opettajille opiskelijaryhmän työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisestä. Käytännössä on todettu, että työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen hoitaminen ohjeistuksessa esitetyllä tavalla toimii hyvin.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus laatia ohjeistusta erilaisista työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen käytänteistä. Tämä opinnäytetyö on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa on teoriatietoa työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen nykytilasta. Luvusta 7 alkava toinen osa on ohjeistus ammatillisille opettajille työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisestä.
Ensimmäisestä osasta selviää myös jonkin verran koko perustutkinnon muodostuminen kolmevuotisessa ammatillisessa koulutuksessa. Esimerkiksi yrityksille ja ammattioppilaitosten opiskelijoiden tuleville työnantajille tämä on hyvää tietoa.
Työn tuloksena saatiin laadittua ohjeistus opettajille opiskelijaryhmän työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisestä. Käytännössä on todettu, että työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen hoitaminen ohjeistuksessa esitetyllä tavalla toimii hyvin.