Intranetin käyttö: ongelmakohdat ja kehittämisideat : case: Heinolan kaupunki
Reimari, Tanja (2011)
Reimari, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021960
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee intranetin käyttöä organisaation viestinnän välineenä. Opinnäytetyössä perehdytään tarkemmin Heinolan kaupungin intranetiin. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, millaisena intranetin käyttö koetaan, sekä saada ideoita intranetin kehittämiseen. Tutkimuksen tarkoitus on saada vastauksia liittyen siihen, kuinka usein intranetiä käytetään, ovatko tiedot helposti löydettävissä, koetaanko intranet tarpeelliseksi, esiintyykö sen käytössä mahdollisesti ongelmia sekä miten intranetiä olisi hyvä kehittää.
Teoriaosuus selvittää intranetiä sen viestinnällisestä näkökulmasta organisaatioiden sisäisen viestinnän välineenä ja se esittää intranet-viestinnän hyötyjä sekä haasteita. Teoreettinen osuus kuvaa lisäksi kuntaorganisaatioiden sisäistä viestintää ja niiden verkkoviestintää kuntaviestinnän perusteiden avulla.
Tutkimus on toteutettu sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen menetelmän avulla. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely tapahtui syksyn 2009 aikana. Kyselystä tiedotettiin 400 kaupungin työntekijää sähköpostin kautta. Kysely sijoitettiin Heinolan intranetiin ja se sisälsi 15 kysymystä. Kyselyyn vastasi 88 Heinolan kaupungin työntekijää.
Tutkimustulokset osoittavat, että intranet koetaan suurimman osan kohdalla tarpeelliseksi ja sen käyttö koettiin reilusti yli puolen osalta sujuvaksi. Täysin sujuvaksi intranetin käyttöä ei koettu. Tämän tutkimuksen perusteella käytön ongelmia aiheuttivat pääasiallisesti sisältörakenteen sekavuus, tietoja oli vaikea löytää, osa tiedoista oli vanhentunutta ja hakutoiminto ei toiminut halutulla tasolla. Ongelmakohtia intranetin käyttöön liittyen oli lisäksi ajan puute sekä intranetin käyttö oli hankalaa yhteisten työasemien johdosta. Koulutus intranetin käytön osalta koettiin osin vähäiseksi. Kyselyn perusteella tärkeimmät intranetin kehittämisideat kohdistuivat käytettävyyden parantamiseen, saatavuuden kehittämiseen ja koulutuksen lisäämiseen.
Teoriaosuus selvittää intranetiä sen viestinnällisestä näkökulmasta organisaatioiden sisäisen viestinnän välineenä ja se esittää intranet-viestinnän hyötyjä sekä haasteita. Teoreettinen osuus kuvaa lisäksi kuntaorganisaatioiden sisäistä viestintää ja niiden verkkoviestintää kuntaviestinnän perusteiden avulla.
Tutkimus on toteutettu sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen menetelmän avulla. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely tapahtui syksyn 2009 aikana. Kyselystä tiedotettiin 400 kaupungin työntekijää sähköpostin kautta. Kysely sijoitettiin Heinolan intranetiin ja se sisälsi 15 kysymystä. Kyselyyn vastasi 88 Heinolan kaupungin työntekijää.
Tutkimustulokset osoittavat, että intranet koetaan suurimman osan kohdalla tarpeelliseksi ja sen käyttö koettiin reilusti yli puolen osalta sujuvaksi. Täysin sujuvaksi intranetin käyttöä ei koettu. Tämän tutkimuksen perusteella käytön ongelmia aiheuttivat pääasiallisesti sisältörakenteen sekavuus, tietoja oli vaikea löytää, osa tiedoista oli vanhentunutta ja hakutoiminto ei toiminut halutulla tasolla. Ongelmakohtia intranetin käyttöön liittyen oli lisäksi ajan puute sekä intranetin käyttö oli hankalaa yhteisten työasemien johdosta. Koulutus intranetin käytön osalta koettiin osin vähäiseksi. Kyselyn perusteella tärkeimmät intranetin kehittämisideat kohdistuivat käytettävyyden parantamiseen, saatavuuden kehittämiseen ja koulutuksen lisäämiseen.