"Jos laitat kotiin niin potilas valittaa, jos otat sisään niin pomot valittaa" : Aulahoitajatoiminta sairaanhoitajien kokemana Mikkelin keskussairaalan yhteispäivystyksessä
Asikainen, Riina (2011)
Asikainen, Riina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102032005
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka aulahoitajana työskentelevät sairaanhoitajat itse kokevat aulahoitajatoiminnan. Lisäksi selvitettiin sairaanhoitajien täydennyskoulutus tarvetta aulahoitaja toimintaa varten ja ovatko vastaajat mielestään saaneet riittävän perehdytyksen aulahoitajana toimimiseen.
Aulahoitaja vastaanottaa päivystykseen tulevia lähetteettömiä potilaita ja tekee heille hoidon tarpeen arvioinnin haastattelemalla potilasta ja tekemällä hänelle joitakin pieniä tutkimuksia kuten ottamalla EKG-nauhan. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella hoitaja ohjaa päivystyshoitoa tarvitsevan potilaan joko yleislääkäripäivystyksen tai erikoissairaanhoidon päivystyksen puolelle tarpeen mukaan. Päivystyshoitoa tarvitsemattomat potilaat aulahoitaja ohjaa terveyskeskuksen vastaanotolle tai hyvien ohjeiden kanssa kotiin.
Aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella syksyllä 2010 Mikkelin keskussairaalan yhteispäivystyksessä. Kysymyslomakkeessa oli sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin ryhmittelemällä vastaukset. Monivalintakysymykset taulukoitiin, josta niitä oli helppo tarkastella.
Puolet vastaajista koki perehdytyksen olleen riittävää siitä huolimatta, että aulahoitajatoimintaan perehdytään itse oman mielenkiinnon mukaan. Tärkeimpänä syynä tähän vastaajat pitivät työkokemusta. Täydennyskoulutuksen vastaajat kertoivat olevan erittäin tärkeää ja tervetullut lisä. Erityisesti vastaajat toivoivat triage-ohjeistuksen läpikäymistä ja tietoa oman alueen terveyspalveluista. Aulahoitajan työn vastaajat kertoivat olevan vastuullista, mielenkiintoista ja itsenäistä työtä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää Mikkelin keskussairaalan yhteispäivystyksen aulahoitajatoiminnan kehittämiseen.
Aulahoitaja vastaanottaa päivystykseen tulevia lähetteettömiä potilaita ja tekee heille hoidon tarpeen arvioinnin haastattelemalla potilasta ja tekemällä hänelle joitakin pieniä tutkimuksia kuten ottamalla EKG-nauhan. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella hoitaja ohjaa päivystyshoitoa tarvitsevan potilaan joko yleislääkäripäivystyksen tai erikoissairaanhoidon päivystyksen puolelle tarpeen mukaan. Päivystyshoitoa tarvitsemattomat potilaat aulahoitaja ohjaa terveyskeskuksen vastaanotolle tai hyvien ohjeiden kanssa kotiin.
Aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella syksyllä 2010 Mikkelin keskussairaalan yhteispäivystyksessä. Kysymyslomakkeessa oli sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin ryhmittelemällä vastaukset. Monivalintakysymykset taulukoitiin, josta niitä oli helppo tarkastella.
Puolet vastaajista koki perehdytyksen olleen riittävää siitä huolimatta, että aulahoitajatoimintaan perehdytään itse oman mielenkiinnon mukaan. Tärkeimpänä syynä tähän vastaajat pitivät työkokemusta. Täydennyskoulutuksen vastaajat kertoivat olevan erittäin tärkeää ja tervetullut lisä. Erityisesti vastaajat toivoivat triage-ohjeistuksen läpikäymistä ja tietoa oman alueen terveyspalveluista. Aulahoitajan työn vastaajat kertoivat olevan vastuullista, mielenkiintoista ja itsenäistä työtä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää Mikkelin keskussairaalan yhteispäivystyksen aulahoitajatoiminnan kehittämiseen.