Isä-lapsisuhteen tukimateriaali 4-6-vuotiaiden lasten eri osoitteessa asuville isille
Salmiovirta, Johanna; Peltola, Janita (2010)
Salmiovirta, Johanna
Peltola, Janita
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515522
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Peltola, Janita ja Salmiovirta, Johanna. Isä-lapsisuhteen tukimateriaali 4-6-vuotiaiden lasten eri osoitteessa asuville isille. Helsinki, syksi 2010, 88 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettaja.
Opinnäytetyö oli produktio, ja se toteutettiin yhteistyössä Helsingin NMKY:n kanssa. Opinnäytetyö liittyi Helsingin NMKY:n isä-lapsitoiminnan kehittämis-hankkeeseen, joka toteutettiin Raha-automaattiyhdistyksen tuella vuosina 2007–2010. Tavoitteena oli tuottaa tukimateriaali, joka oli suunnattu 4−6-vuotiaista lapsistaan erossa asuville isille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Tukimateriaalin tavoitteena oli luoda edellytyksiä tiiviille isä-lapsisuhteelle, vaikka isä ei asu lapsen kanssa. Osa materiaalista julkaistiin HNMKY:n kirjassa ”Isän kanssa – arkena ja sunnuntaina”, ja materiaali koko-naisuudessaan toimi pohjana yhdistyksen internetsivuilla mahdollisesti julkaistavassa tekstissä.
Tukimateriaali koostui viidestä eri osa-alueesta. Kyseiset aiheet muotoutuivat teoriatiedon pohjalta yhteistyössä HNMKY:n kanssa. Materiaalin teemoja olivat isän merkitys ja rooli lapsen elämässä; isä, avioero ja etä-isyys; isä vuorovaiku-tuksessa lapsen kanssa; lapsen arki 4–6-vuotiaana ja yhteinen tekeminen. Opinnäytetyö käynnistettiin syksyllä 2008, ja produktion materiaali laadittiin syksyn 2009 aikana. Sen jälkeen materiaalista kerättiin palautetta HNMKY:n työntekijöiltä ja isiltä.
Työntekijöiltä ja isiltä saadun palautteen mukaan materiaalin vahvuuksia olivat laaja kirjallisuuspohja sekä monipuolinen ja perinpohjainen lähestymistapa. Sisällöllisenä ansiona nähtiin jokaisen teeman alussa olevat kysymykset, joiden koettiin jäsentävän tekstiä. Palautteen antajat näkivät hyvänä myös materiaalissa käsitellyt aiheet lapsen syyllisyyden tunteiden käsittelystä eron jälkeen sekä lapsen päiväkotimaailmaan tutustumisesta. Toisaalta he kokivat materiaalin liian yksityiskohtaisena ja raskaana ja toivoivat tekstin portaistamista. Keskeisenä kehitettävänä asiana nähtiin kirjoitusasun muokkaaminen niin, että siinä huomioitaisiin paremmin isän mahdollinen herkkä tunnetila. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla materiaalin muokkaaminen vähemmän opettavaiseksi ja enemmän inhimilliseksi, tekstin laatiminen eri-ikäisten lasten isille sekä tutkimus siitä, kuinka materiaali toimii käytännössä. Olemme itse pääosin tyytyväisiä materiaaliin ja siihen, että produktio toteutui tavoitteiden mukaisesti.
Asiasanat: vanhempi-lapsisuhde, isät, lapset, vuorovaikutus, avioero, isyys, vanhemmuus, tukeminen
Peltola, Janita ja Salmiovirta, Johanna. Isä-lapsisuhteen tukimateriaali 4-6-vuotiaiden lasten eri osoitteessa asuville isille. Helsinki, syksi 2010, 88 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettaja.
Opinnäytetyö oli produktio, ja se toteutettiin yhteistyössä Helsingin NMKY:n kanssa. Opinnäytetyö liittyi Helsingin NMKY:n isä-lapsitoiminnan kehittämis-hankkeeseen, joka toteutettiin Raha-automaattiyhdistyksen tuella vuosina 2007–2010. Tavoitteena oli tuottaa tukimateriaali, joka oli suunnattu 4−6-vuotiaista lapsistaan erossa asuville isille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Tukimateriaalin tavoitteena oli luoda edellytyksiä tiiviille isä-lapsisuhteelle, vaikka isä ei asu lapsen kanssa. Osa materiaalista julkaistiin HNMKY:n kirjassa ”Isän kanssa – arkena ja sunnuntaina”, ja materiaali koko-naisuudessaan toimi pohjana yhdistyksen internetsivuilla mahdollisesti julkaistavassa tekstissä.
Tukimateriaali koostui viidestä eri osa-alueesta. Kyseiset aiheet muotoutuivat teoriatiedon pohjalta yhteistyössä HNMKY:n kanssa. Materiaalin teemoja olivat isän merkitys ja rooli lapsen elämässä; isä, avioero ja etä-isyys; isä vuorovaiku-tuksessa lapsen kanssa; lapsen arki 4–6-vuotiaana ja yhteinen tekeminen. Opinnäytetyö käynnistettiin syksyllä 2008, ja produktion materiaali laadittiin syksyn 2009 aikana. Sen jälkeen materiaalista kerättiin palautetta HNMKY:n työntekijöiltä ja isiltä.
Työntekijöiltä ja isiltä saadun palautteen mukaan materiaalin vahvuuksia olivat laaja kirjallisuuspohja sekä monipuolinen ja perinpohjainen lähestymistapa. Sisällöllisenä ansiona nähtiin jokaisen teeman alussa olevat kysymykset, joiden koettiin jäsentävän tekstiä. Palautteen antajat näkivät hyvänä myös materiaalissa käsitellyt aiheet lapsen syyllisyyden tunteiden käsittelystä eron jälkeen sekä lapsen päiväkotimaailmaan tutustumisesta. Toisaalta he kokivat materiaalin liian yksityiskohtaisena ja raskaana ja toivoivat tekstin portaistamista. Keskeisenä kehitettävänä asiana nähtiin kirjoitusasun muokkaaminen niin, että siinä huomioitaisiin paremmin isän mahdollinen herkkä tunnetila. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla materiaalin muokkaaminen vähemmän opettavaiseksi ja enemmän inhimilliseksi, tekstin laatiminen eri-ikäisten lasten isille sekä tutkimus siitä, kuinka materiaali toimii käytännössä. Olemme itse pääosin tyytyväisiä materiaaliin ja siihen, että produktio toteutui tavoitteiden mukaisesti.
Asiasanat: vanhempi-lapsisuhde, isät, lapset, vuorovaikutus, avioero, isyys, vanhemmuus, tukeminen