Verkkokoulutuksen toteuttaminen Laurea-ammattikorkeakoulun rahoituksen opintojaksolla
Puhakainen, Janne (2011)
Puhakainen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkkokoulutuksen toteuttamisen perusteita Laurea-ammattikorkeakoulun rahoituksen opintojaksolla. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä opintojakson opetus- ja oppimisprosessiin sisältyviä alueita kehittämällä voidaan tukea opintojakson sisällön toteuttamista verkkokoulutuksena.
Verkkokoulutuksella tarkoitetaan opinnäytetyön yhteydessä täysin verkon välityksellä tapahtuvaa koulutusta. Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen liittyvien rajoitteiden vuoksi perinteisen lähiopettamisen toteuttaminen verkon välityksellä ei ole tarkoituksenmukaista. Tämän johdosta opettaja toimii enemmänkin verkko-ohjaajana verkkokoulutuksen aikana. Verkko-ohjaukseen sisältyy verkkokoulutuksen suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi verkossa toimivien oppijoiden ohjaus ja tukeminen koulutuksen aikana.
Verkkokoulutuksen tavallisesta poikkeava oppimisympäristö vaikuttaa myös oppijoiden toimintaan: Oppijoiden näkökulmasta verkkokoulutus on pääasiassa itsenäistä opiskelua ja oppimista. Tästä johtuen oppimisen tavoitteiden saavuttaminen on suuresti riippuvainen opiskelijoiden kyvystä toimia itseohjautuvasti koulutuksen aikana.
Huomioiden pohjalta opintojakson verkkokoulutuksen kehitystoimiksi valittiin oppijoiden itseohjautuvuuden edistäminen verkko-ohjauksen menetelmiä hyödyntäen. Kehitystoimia arvioitiin opintojakson oppijoille suoritetun kyselyn avulla, ja lisäksi toimien tarkoituksenmukaisuutta analysoitiin opinnäytetyön teoriapohjaa hyödyntäen. Kyselyn ja analyysin tuloksien perusteella kehitystoimet edistivät verkko-ohjausta ja oppijoiden itseohjautuvuutta opintojakson aikana. Tuloksia ja kehitystoimista saatuja kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää verkkokoulutuksen toteuttamisessa rahoituksen opintojaksolla.
Kyselyn perusteella Laurea-ammattikorkeakoulun oppijoille tarjottavaa ohjausta tulisi myös laajemmin kehittää. Opinnäytetyöstä saadut tulokset ja kokemukset voidaan ottaa avuksi Laurea-ammattikorkeakoulussa tarjottavan ohjauksen kehittämisessä.
Verkkokoulutuksella tarkoitetaan opinnäytetyön yhteydessä täysin verkon välityksellä tapahtuvaa koulutusta. Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen liittyvien rajoitteiden vuoksi perinteisen lähiopettamisen toteuttaminen verkon välityksellä ei ole tarkoituksenmukaista. Tämän johdosta opettaja toimii enemmänkin verkko-ohjaajana verkkokoulutuksen aikana. Verkko-ohjaukseen sisältyy verkkokoulutuksen suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi verkossa toimivien oppijoiden ohjaus ja tukeminen koulutuksen aikana.
Verkkokoulutuksen tavallisesta poikkeava oppimisympäristö vaikuttaa myös oppijoiden toimintaan: Oppijoiden näkökulmasta verkkokoulutus on pääasiassa itsenäistä opiskelua ja oppimista. Tästä johtuen oppimisen tavoitteiden saavuttaminen on suuresti riippuvainen opiskelijoiden kyvystä toimia itseohjautuvasti koulutuksen aikana.
Huomioiden pohjalta opintojakson verkkokoulutuksen kehitystoimiksi valittiin oppijoiden itseohjautuvuuden edistäminen verkko-ohjauksen menetelmiä hyödyntäen. Kehitystoimia arvioitiin opintojakson oppijoille suoritetun kyselyn avulla, ja lisäksi toimien tarkoituksenmukaisuutta analysoitiin opinnäytetyön teoriapohjaa hyödyntäen. Kyselyn ja analyysin tuloksien perusteella kehitystoimet edistivät verkko-ohjausta ja oppijoiden itseohjautuvuutta opintojakson aikana. Tuloksia ja kehitystoimista saatuja kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää verkkokoulutuksen toteuttamisessa rahoituksen opintojaksolla.
Kyselyn perusteella Laurea-ammattikorkeakoulun oppijoille tarjottavaa ohjausta tulisi myös laajemmin kehittää. Opinnäytetyöstä saadut tulokset ja kokemukset voidaan ottaa avuksi Laurea-ammattikorkeakoulussa tarjottavan ohjauksen kehittämisessä.