Lapsen akuutin astma- ja laryngiittikohtauksen hoitotasoinen ensihoito simulaatioharjoituksina
Palola, Janne; Vähäkangas, Katariina (2010)
Palola, Janne
Vähäkangas, Katariina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092188
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ensihoidon koulutusohjelma
______________________________________________________________
Tekijät: Palola, Janne & Vähäkangas, Katariina
Opinnäytetyön nimi: Lapsen akuutin astma- ja laryngiittikohtauksen hoitotasoinen ensihoito simulaatioharjoituksina
Työn ohjaajat: Rajala, Raija & Roivainen, Petri
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2010 Sivumäärä: 51 sivua + 6 sivua liitteitä
______________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyömme sisältää kaksi simulaatioharjoitusta Oulun seudun ammattikorkea-kouluun, sosiaali- ja terveysalan yksikköön. Harjoitukset koskevat lasten hoitotasoista astman ja laryngiitin ensihoitoa sairaalan ulkopuolella. Yksikkömme tilaama opinnäytetyö tehtiin tuotekehitysprojektina. Projektimme kuului INNOPI- innovatiivinen oppimisympäristö 2008 - 2011 -hankkeeseen, jonka yhtenä osa-alueena oli kehittää simulaa-tiokeskustoimintaa etenkin kliinisten taitojen ja tiimityön harjoittelua varten. Lisäksi projektimme pyrki lisäämään potilasturvallisuutta sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Potilasturvallisuuden edistäminen kuului osaltaan sosiaali- ja terveydenhuollon laadun ja riskien hallintaan. Potilasturvallisuusstrategian tarkoituksena oli ohjata suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhtenäiseen potilasturvallisuuskulttuuriin ja edistää sen toteutumista. Strategia palveli sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioita, potilaita, asiakkaita ja heidän omaisiaan turvallisen ja vaikuttavan hoidon toteuttamisessa.
Tuotteen asiasisältö jakaantui ensihoidolliseen kokonaisuuteen sekä osuuteen, jossa käsitellään simulaatio-opetusta ja -oppimista. Tähän perustuen teoreettinen viitekehys sisälsi lapsen anatomiset, fysiologiset, patofysiologiset ja farmakologiset poikkeavuudet, lapsipotilaiden tutkimisen ja tilanarvion, sekä laryngiitin ja astmakohtauksen ensihoidon lääkehoitoineen. Projektimme lopullinen konkreettinen tulos oli kirjallinen tuotos simulaatio-opetuksen järjestämiseksi. Tuote sisälsi A4-kokoisia ohjeita simulaatiokoulutuksen valmistelemiseksi, toteuttamiseksi ja arvioimiseksi. Tuote testattiin ennen sen luovutusta ja testiryhmänä toimivat ensihoidon opiskelijat. Tuotetta on mahdollista päivittää nopeasti kehittyvän ja muuttuvan ensihoidon mukaisesti.
Tuotteellamme on useita hyödynsaajia. Tuotteestamme hyötyvät opettajat, opiskelijat ja täydennyskoulutettavat. Opettajat saivat valmiit simulaatioharjoitukset opettamisen välineeksi. Opiskelijat ja täydennyskoulutettavat oppivat simulaation avulla teknisiä ja ei-teknisiä taitoja lasten ensihoidosta. Lopulliset hyödynsaajat ovat ensihoitoa tarvitsevat lapset, joita simulaatiokoulutusta saaneet ensihoitajat hoitavat tulevaisuudessa.
Asiasanat: Lapsipotilas, hengitysvaikeus, astma, laryngiitti, hoitotaso, ensihoito, simulaatiokoulutus
Ensihoidon koulutusohjelma
______________________________________________________________
Tekijät: Palola, Janne & Vähäkangas, Katariina
Opinnäytetyön nimi: Lapsen akuutin astma- ja laryngiittikohtauksen hoitotasoinen ensihoito simulaatioharjoituksina
Työn ohjaajat: Rajala, Raija & Roivainen, Petri
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2010 Sivumäärä: 51 sivua + 6 sivua liitteitä
______________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyömme sisältää kaksi simulaatioharjoitusta Oulun seudun ammattikorkea-kouluun, sosiaali- ja terveysalan yksikköön. Harjoitukset koskevat lasten hoitotasoista astman ja laryngiitin ensihoitoa sairaalan ulkopuolella. Yksikkömme tilaama opinnäytetyö tehtiin tuotekehitysprojektina. Projektimme kuului INNOPI- innovatiivinen oppimisympäristö 2008 - 2011 -hankkeeseen, jonka yhtenä osa-alueena oli kehittää simulaa-tiokeskustoimintaa etenkin kliinisten taitojen ja tiimityön harjoittelua varten. Lisäksi projektimme pyrki lisäämään potilasturvallisuutta sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Potilasturvallisuuden edistäminen kuului osaltaan sosiaali- ja terveydenhuollon laadun ja riskien hallintaan. Potilasturvallisuusstrategian tarkoituksena oli ohjata suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa yhtenäiseen potilasturvallisuuskulttuuriin ja edistää sen toteutumista. Strategia palveli sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioita, potilaita, asiakkaita ja heidän omaisiaan turvallisen ja vaikuttavan hoidon toteuttamisessa.
Tuotteen asiasisältö jakaantui ensihoidolliseen kokonaisuuteen sekä osuuteen, jossa käsitellään simulaatio-opetusta ja -oppimista. Tähän perustuen teoreettinen viitekehys sisälsi lapsen anatomiset, fysiologiset, patofysiologiset ja farmakologiset poikkeavuudet, lapsipotilaiden tutkimisen ja tilanarvion, sekä laryngiitin ja astmakohtauksen ensihoidon lääkehoitoineen. Projektimme lopullinen konkreettinen tulos oli kirjallinen tuotos simulaatio-opetuksen järjestämiseksi. Tuote sisälsi A4-kokoisia ohjeita simulaatiokoulutuksen valmistelemiseksi, toteuttamiseksi ja arvioimiseksi. Tuote testattiin ennen sen luovutusta ja testiryhmänä toimivat ensihoidon opiskelijat. Tuotetta on mahdollista päivittää nopeasti kehittyvän ja muuttuvan ensihoidon mukaisesti.
Tuotteellamme on useita hyödynsaajia. Tuotteestamme hyötyvät opettajat, opiskelijat ja täydennyskoulutettavat. Opettajat saivat valmiit simulaatioharjoitukset opettamisen välineeksi. Opiskelijat ja täydennyskoulutettavat oppivat simulaation avulla teknisiä ja ei-teknisiä taitoja lasten ensihoidosta. Lopulliset hyödynsaajat ovat ensihoitoa tarvitsevat lapset, joita simulaatiokoulutusta saaneet ensihoitajat hoitavat tulevaisuudessa.
Asiasanat: Lapsipotilas, hengitysvaikeus, astma, laryngiitti, hoitotaso, ensihoito, simulaatiokoulutus