Tilintarkastuksen laadunvalvonnan toteutuminen
Leminen, Jere (2011)
Leminen, Jere
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181507
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tilintarkastuksen laadunvalvonnan toteutumista käytännön työssä. Vaatimukset tilintarkastuksen laadusta ovat viime vuosina kasvaneet paljon ja toimialalle on tullut lisää sääntelyä. Tilintarkastajia halutaan myös valvoa ulkopuolelta aikaisempaa enemmän, mikä on seurausta maailmantalouden epävakaisuuden aiheuttamasta luottamuspulasta taloudelliseen informaatioon. Korkean laadun tavoitteena on parantaa tilintarkastuksen luotettavuutta ja uskottavuutta yritysten johdon, omistajien ja sijoittajien silmissä. Laadukkaalle tilintarkastamiselle on asetettu tarkat säännöt ja puitteet, joiden mukaan kaikkien tulisi toimia. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka laadunvalvonta on saatu teorian tasolta vietyä käytännön tilintarkastamiseen.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pienten ja keskisuurien yritysten tilintarkastajat. Suurilla tilintarkastusyhteisöillä, etenkin Big Four -yhteisöillä, on omat pitkälle viedyt laadunvarmistusjärjestelmänsä, jotka ovat olleet jo vuosikymmeniä käytössä. Tutkimuksessa perehdytään näiden yhteisöjen ulkopuolelle jäävien tilintarkastajien keinoihin toteuttaa laadunvalvontaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena henkilöhaastattelujen avulla, joihin osallistuneet tilintarkastajat olivat pienistä tilintarkastustoimistoista. Haastattelujen avulla saatiin paljon yksityiskohtaisempaa ja monipuolisempaa tietoa aiheesta kuin jos tutkimus olisi toteutettu kyselylomakkeella tai muulla tavalla. Tällä tavalla pystyttiin hyödyntämään parhaiten haastatteluihin osallistuneiden tilintarkastajien asiantuntijuus.
Tutkimuksen tulokset antavat hyvän kuvan pk-sektorin tilintarkastajien laadunvarmistuksesta. Tilintarkastajille korkea laatu on ehdottoman tärkeää, mutta jokaisessa toimistossa on tähän asti noudatettu omia tapoja soveltaa sitä. Lisääntynyt laadunvalvonta, niin sisäinen kuin ulkoinenkin, on lisännyt työmäärää ja dokumentointia. Toimialan kansainvälistyessä pk-sektorin tilintarkastajat ovat kokeneet, että kaikki tapahtuu liiaksi suurten yhteisöjen ehdoilla.
Tilintarkastajat kokivat tämän hetken valvonnan pääosin riittäväksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Pelkoja oli kuitenkin valvonnan tiukentumisesta tulevaisuudessa ja siitä, etteivät pk-tilintarkastajat kohta enää pysty toimimaan tehtävässään kriteerien noustessa. Jatkossa voidaan tutkia, ovatko laaduntarkastukset parantaneet työn laatua. Voidaan myös tutkia, onko ISA- ja ISQC 1 -standardien muuttuminen velvoittaviksi ollut laadun kannalta hyödyllistä vai onko se johtanut dokumentointiin perustyön kustannuksella.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat pienten ja keskisuurien yritysten tilintarkastajat. Suurilla tilintarkastusyhteisöillä, etenkin Big Four -yhteisöillä, on omat pitkälle viedyt laadunvarmistusjärjestelmänsä, jotka ovat olleet jo vuosikymmeniä käytössä. Tutkimuksessa perehdytään näiden yhteisöjen ulkopuolelle jäävien tilintarkastajien keinoihin toteuttaa laadunvalvontaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena henkilöhaastattelujen avulla, joihin osallistuneet tilintarkastajat olivat pienistä tilintarkastustoimistoista. Haastattelujen avulla saatiin paljon yksityiskohtaisempaa ja monipuolisempaa tietoa aiheesta kuin jos tutkimus olisi toteutettu kyselylomakkeella tai muulla tavalla. Tällä tavalla pystyttiin hyödyntämään parhaiten haastatteluihin osallistuneiden tilintarkastajien asiantuntijuus.
Tutkimuksen tulokset antavat hyvän kuvan pk-sektorin tilintarkastajien laadunvarmistuksesta. Tilintarkastajille korkea laatu on ehdottoman tärkeää, mutta jokaisessa toimistossa on tähän asti noudatettu omia tapoja soveltaa sitä. Lisääntynyt laadunvalvonta, niin sisäinen kuin ulkoinenkin, on lisännyt työmäärää ja dokumentointia. Toimialan kansainvälistyessä pk-sektorin tilintarkastajat ovat kokeneet, että kaikki tapahtuu liiaksi suurten yhteisöjen ehdoilla.
Tilintarkastajat kokivat tämän hetken valvonnan pääosin riittäväksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Pelkoja oli kuitenkin valvonnan tiukentumisesta tulevaisuudessa ja siitä, etteivät pk-tilintarkastajat kohta enää pysty toimimaan tehtävässään kriteerien noustessa. Jatkossa voidaan tutkia, ovatko laaduntarkastukset parantaneet työn laatua. Voidaan myös tutkia, onko ISA- ja ISQC 1 -standardien muuttuminen velvoittaviksi ollut laadun kannalta hyödyllistä vai onko se johtanut dokumentointiin perustyön kustannuksella.