Anniskeluravintolan ydinkilpailijoiden vetovoimatekijöiden selvittäminen strategista johtamista ja markkinointia hyödyntäen
Koivistolainen, Jere; Auvinen, Pia (2011)
Koivistolainen, Jere
Auvinen, Pia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli yhteistyökumppanin tarve saada tietoa ydinkilpailijoistaan. Tutkimusongelmaksi määriteltiin vetovoimatekijöiden kartoittaminen. Opinnäytetyössä käytettiin sekä strategista johtamista että markkinointia, joista teoriaosuus koostui. Lähteitä teoriaosuuteen kerättiin kirjoista, internetistä, artikkeleista ja tietokannoista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisista tutkimusmenetelmistä tähän opinnäytetyöhön valittiin osallistuva piilohavainnointi. Työn tavoitteena oli hankkia uutta tietoa yhteistyökumppanin ydinkilpailijoista. Tietoa hankittiin vierailemalla ydinkilpailijoiden anniskeluravintoloissa ja täyttämällä havainnointilomakkeita. Havainnointilomakkeet purettiin, purkujen tulokset kirjattiin yhteen, ja niiden perusteella määriteltiin ydinkilpailijoiden vetovoimatekijät.
Maskeerauksen vuoksi vetovoimatekijöitä ja osaa tutkimustuloksista ei julkaista tässä opinnäytetyössä. Tutkimustuloksissa käsiteltiin anniskeluravintoloiden ympäristöstä, sisustuksesta, asiakaskunnasta, palvelusta ja tuotteista saatuja tietoja. Tutkimustuloksista voitiin päätellä yhteistyökumppanin ja tämän ydinkilpailijoiden tavoittelevan samaa asiakassegmenttiä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisista tutkimusmenetelmistä tähän opinnäytetyöhön valittiin osallistuva piilohavainnointi. Työn tavoitteena oli hankkia uutta tietoa yhteistyökumppanin ydinkilpailijoista. Tietoa hankittiin vierailemalla ydinkilpailijoiden anniskeluravintoloissa ja täyttämällä havainnointilomakkeita. Havainnointilomakkeet purettiin, purkujen tulokset kirjattiin yhteen, ja niiden perusteella määriteltiin ydinkilpailijoiden vetovoimatekijät.
Maskeerauksen vuoksi vetovoimatekijöitä ja osaa tutkimustuloksista ei julkaista tässä opinnäytetyössä. Tutkimustuloksissa käsiteltiin anniskeluravintoloiden ympäristöstä, sisustuksesta, asiakaskunnasta, palvelusta ja tuotteista saatuja tietoja. Tutkimustuloksista voitiin päätellä yhteistyökumppanin ja tämän ydinkilpailijoiden tavoittelevan samaa asiakassegmenttiä.