Venäläisvanhempien mielipiteitä lasten kerhotoiminnasta monikulttuurisessa toimintakeskus Vatakassa
Hakkarainen, Annika (2011)
Hakkarainen, Annika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222545
Tiivistelmä
Monikulttuurinen toimintakeskus Vatakka on Suomen Punaisen Ristin ylläpitämä kohtaamispaikka eri kulttuureista tulleille ja kantaväestölle Joensuussa. Vatakan tavoitteina on tukea maahanmuuttajia kotoutumaan uudelle koti-seudulleen ja kannustaa valtaväestöä mukaan kehittämään monikulttuurista maakuntaa.
Tämä opinnäytetyö on tehty Vatakalle tarvelähtöisenä kartoituksena. Vatakassa toimii viikoittain venäläislapsille tarkoitettu käsityökerho, jonka tavoitteina on tukea lasten omaa äidinkieltä sekä opettaa kädentaitoja. Toiminta on ollut käynnissä noin vuoden ja toimijat halusivat tietoa sen tarpeellisuudesta ja hyödyistä. Kartoituksen tarkoituk-sena oli siis tuottaa uutta tietoa venäläislasten kerhotoiminnasta ja sen hyödyistä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
1. Mikä merkitys venäläislasten kerhotoiminnalla Vatakassa on ollut toimintaan osallistuneille perheille?
2. Minkälaisia toiveita perheillä on lasten kerhotoiminnalle?
3. Onko toiminta tarpeellista myös jatkossa?
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluiden avulla pystyttiin parhaiten saamaan selville tutkittavia asioita ja jokaisen haastateltavan mielipide tuli näin kuulluksi. Haas-tatteluihin osallistui yhteensä kuusi vanhempaa.
Tutkimuksessa selvisi, että kerholla on ollut positiivinen vaikutus perheille Suomeen kotoutumisessa. Perheet pitävät tärkeänä oman äidinkielen vahvistamista sekä kotimaan kulttuurin tuntemusta. Kieli- ja kulttuuri-identiteetin tukeminen vahvistaa myös yksilöiden sosiaalista identiteettiä. Perheet toivovat kerhon jatkuvan myös tulevaisuu-dessa ja lähes kaikki aikovat jatkaa toiminnassa mukana myös jatkossa. Tulevaisuudessa he toivovat lisää toimin-taa lapsille ja perheille.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä venäläislasten kerhotoiminnan kehittämiseen ja tulevaisuuden suun-nitteluun. Tulokset tulevat monikulttuurisen toimintakeskus Vatakan käyttöön, ja ne jaetaan ainakin toimintaan osallistuville perheille sekä Humanistisen ammattikorkeakoulun Matkalla monikulttuuriseen yhteisöllisyyteen – kehittämisryhmälle.
Tämä opinnäytetyö on tehty Vatakalle tarvelähtöisenä kartoituksena. Vatakassa toimii viikoittain venäläislapsille tarkoitettu käsityökerho, jonka tavoitteina on tukea lasten omaa äidinkieltä sekä opettaa kädentaitoja. Toiminta on ollut käynnissä noin vuoden ja toimijat halusivat tietoa sen tarpeellisuudesta ja hyödyistä. Kartoituksen tarkoituk-sena oli siis tuottaa uutta tietoa venäläislasten kerhotoiminnasta ja sen hyödyistä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
1. Mikä merkitys venäläislasten kerhotoiminnalla Vatakassa on ollut toimintaan osallistuneille perheille?
2. Minkälaisia toiveita perheillä on lasten kerhotoiminnalle?
3. Onko toiminta tarpeellista myös jatkossa?
Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluiden avulla pystyttiin parhaiten saamaan selville tutkittavia asioita ja jokaisen haastateltavan mielipide tuli näin kuulluksi. Haas-tatteluihin osallistui yhteensä kuusi vanhempaa.
Tutkimuksessa selvisi, että kerholla on ollut positiivinen vaikutus perheille Suomeen kotoutumisessa. Perheet pitävät tärkeänä oman äidinkielen vahvistamista sekä kotimaan kulttuurin tuntemusta. Kieli- ja kulttuuri-identiteetin tukeminen vahvistaa myös yksilöiden sosiaalista identiteettiä. Perheet toivovat kerhon jatkuvan myös tulevaisuu-dessa ja lähes kaikki aikovat jatkaa toiminnassa mukana myös jatkossa. Tulevaisuudessa he toivovat lisää toimin-taa lapsille ja perheille.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä venäläislasten kerhotoiminnan kehittämiseen ja tulevaisuuden suun-nitteluun. Tulokset tulevat monikulttuurisen toimintakeskus Vatakan käyttöön, ja ne jaetaan ainakin toimintaan osallistuville perheille sekä Humanistisen ammattikorkeakoulun Matkalla monikulttuuriseen yhteisöllisyyteen – kehittämisryhmälle.