Noutopöytäkoulutuksen tuoma lisäarvo horeca-alan asiakkaalle - esimerkkinä Buffet on the road -koulutus, Unilever Foodsolutions
Träskelin, Janika (2010)
Träskelin, Janika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216735
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tavoitteena oli tutkia, minkälaista lisäarvoa noutopöytäkoulutus tuotti horecaalan
asiakkaille ja minkälainen noutopöytäkoulutus oli palvelutuotteena. Esimerkkinä oli
elintarviketeollisuusalan yrityksen Unilever Foodsolutionsin järjestämä Buffet on the road -
koulutus keväällä 2010. Koulutuksen tarkoituksena oli antaa uusia ideoita horeca-alan
asiakkaille siitä, mitä asioita noutopöytään liittyy ja kuinka he voivat piristää ja uudistaa omia
noutopöytiään. Opinnäytetyön teoreettisena tarkoituksena oli selvittää, mitä on
palvelunlaatu, palvelutuote sekä lisäarvo asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimuksen aineiston keräämiseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, kyselyä.
Noutopöytäkoulutusten jälkeen laadittiin asiakkaille kyselylomake, jossa käytettiin
puolistrukturoitua lauseentäydennystekniikkaa. Kysely toteutettiin syksyllä 2010, lähettämällä
se 110 koulutuksessa olleille horeca-alan asiakkaille, sähköisesti. Toisena
tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu tehtiin
Unilever Foodsolutionsin koekeittiön esimiehelle. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin
videoimalla viimeinen noutopöytäkoulutus Kotkassa.
Buffet on the road- koulutuksessa olleet asiakkaat kokivat saaneensa lisäarvoa. Lisäarvoa
asiakkaille oli noutopöytäkoulutuksen hyvä palvelu sekä laadukas koulutus. Lisäarvoksi
koettiin myös koulutuksesta saadut ideat, opit sekä reseptiikka, jotka asiakkaat voivat siirtää
omaan työhönsä, jolloin heidän asiakkaansa saavat kokea lisäarvoa. Noutopöytäkoulutuksessa
olleet asiakkaat katsoivat, että koulutus oli heille tervetullut tapahtuma, se koettiin erittäin
tärkeäksi. Asiakkaat haluavat kehittää omaa osaamistaan juuri tämänkaltaisten koulutusten
avulla. Vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä kevään 2010 noutopöytäkoulutukseen ja
koulutuksessa saatuun palveluun. Noutopöytäkoulutuksen aiheet olivat vastaajien mielestä
ajankohtaisia sekä niitä pidettiin erittäin mielenkiintoisina ja tärkeitä. Kyselyyn vastanneet
asiakkaat pitävät Unilever Foodsolutionsia isona ja luotettavana yhtiönä, he luottavat myös
yrityksen työntekijöiden ammattitaitoon. Asiakkaat pitävät tärkeinä teollisissa raaka-aineissa
niitä samoja arvoja sekä elementtejä kuin Unilever Foodsolutions. Tulevaisuudessa kysely
palvelisi asiakkaita sekä Unilever Foodsolutionsia vielä paremmin, jos se toteutettaisiin
mahdollisimman pian pidetyn koulutuksen jälkeen.
asiakkaille ja minkälainen noutopöytäkoulutus oli palvelutuotteena. Esimerkkinä oli
elintarviketeollisuusalan yrityksen Unilever Foodsolutionsin järjestämä Buffet on the road -
koulutus keväällä 2010. Koulutuksen tarkoituksena oli antaa uusia ideoita horeca-alan
asiakkaille siitä, mitä asioita noutopöytään liittyy ja kuinka he voivat piristää ja uudistaa omia
noutopöytiään. Opinnäytetyön teoreettisena tarkoituksena oli selvittää, mitä on
palvelunlaatu, palvelutuote sekä lisäarvo asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimuksen aineiston keräämiseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, kyselyä.
Noutopöytäkoulutusten jälkeen laadittiin asiakkaille kyselylomake, jossa käytettiin
puolistrukturoitua lauseentäydennystekniikkaa. Kysely toteutettiin syksyllä 2010, lähettämällä
se 110 koulutuksessa olleille horeca-alan asiakkaille, sähköisesti. Toisena
tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu tehtiin
Unilever Foodsolutionsin koekeittiön esimiehelle. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin
videoimalla viimeinen noutopöytäkoulutus Kotkassa.
Buffet on the road- koulutuksessa olleet asiakkaat kokivat saaneensa lisäarvoa. Lisäarvoa
asiakkaille oli noutopöytäkoulutuksen hyvä palvelu sekä laadukas koulutus. Lisäarvoksi
koettiin myös koulutuksesta saadut ideat, opit sekä reseptiikka, jotka asiakkaat voivat siirtää
omaan työhönsä, jolloin heidän asiakkaansa saavat kokea lisäarvoa. Noutopöytäkoulutuksessa
olleet asiakkaat katsoivat, että koulutus oli heille tervetullut tapahtuma, se koettiin erittäin
tärkeäksi. Asiakkaat haluavat kehittää omaa osaamistaan juuri tämänkaltaisten koulutusten
avulla. Vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä kevään 2010 noutopöytäkoulutukseen ja
koulutuksessa saatuun palveluun. Noutopöytäkoulutuksen aiheet olivat vastaajien mielestä
ajankohtaisia sekä niitä pidettiin erittäin mielenkiintoisina ja tärkeitä. Kyselyyn vastanneet
asiakkaat pitävät Unilever Foodsolutionsia isona ja luotettavana yhtiönä, he luottavat myös
yrityksen työntekijöiden ammattitaitoon. Asiakkaat pitävät tärkeinä teollisissa raaka-aineissa
niitä samoja arvoja sekä elementtejä kuin Unilever Foodsolutions. Tulevaisuudessa kysely
palvelisi asiakkaita sekä Unilever Foodsolutionsia vielä paremmin, jos se toteutettaisiin
mahdollisimman pian pidetyn koulutuksen jälkeen.