Kuorma-autoyrityksen toiminnan parannuskeinot
Toikka, Jani (2009)
Toikka, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904222105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904222105
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Volvo Truck Centerin Kotkan yksikölle. Työssä pohditaan yksikön ongelmakohtia ja niiden parannuskeinoja. Yritys muutti vuoden 2009 helmikuussa uusiin tiloihin, joten ajankohtaiseksi tuli miettiä miten yrityksen toimintaa voidaan parantaa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Työn pohjana toimivat Volvo Finland Ab:n laatukä-sikirja, työntekijöiden kokemukset ja havainnot sekä varastointia ja esimiestoimintaa käsit-televät kirjat.
Työ jakautuu viiteen osa-alueeseen: varaosapuoli, korjaamo, automyynti, myymälä sekä markkinointi. Jokaisen sektorin kohdalla selvitettiin ensin niiden ongelmat, minkä jälkeen ongelmiin mietittiin ratkaisuja yhdessä henkilökunnan kanssa. Ongelmia löytyi monia jo-kaiselta osa-alueelta, koskien niin henkilökuntaa, yleistä organisointia, tuotevalikoimia, töiden valmistelua kuin tilan- ja ajankäyttöäkin.
Tärkeitä asioita työssä ovat ainakin markkinointi, taantuman huomioiminen, uusien tilojen organisointi, vastuun jakaminen ja tunteminen sekä asiakkaiden huomioiminen. Työssä huomioidaan myös Nissan-pakettiautojen lisääminen Volvo Truck Centerin tarjontaan sekä Kouvolan toimipisteen lakkauttaminen ja vastuun siirtäminen Kotkan toimipisteelle.
Lähes kaikkiin ongelmiin kehitettiin erilaisia ratkaisumalleja tai ratkaisuehdotuksia. Osa uudistuksista otettiin käyttöön jo vanhassa paikassa, jos ne olivat helppoja toteuttaa, mutta pääosin uudistukset koskevat uutta paikkaa ja tulevat mahdollisesti käyttöön siellä. Uu-distukset ja ratkaisuehdotukset ovat pääasiassa suhteellisen yleisiä keinoja, joita kuorma-autoalalla voidaan hyödyntää ja käyttää. Parannusehdotuksia löydettiin mm. koulutukses-ta, henkilöstön määrästä, itseopiskelusta, markkinoinnista, varaston järjestyksestä sekä tilojen sisustuksesta, kalustuksesta ja laitteistoista.
Työ jakautuu viiteen osa-alueeseen: varaosapuoli, korjaamo, automyynti, myymälä sekä markkinointi. Jokaisen sektorin kohdalla selvitettiin ensin niiden ongelmat, minkä jälkeen ongelmiin mietittiin ratkaisuja yhdessä henkilökunnan kanssa. Ongelmia löytyi monia jo-kaiselta osa-alueelta, koskien niin henkilökuntaa, yleistä organisointia, tuotevalikoimia, töiden valmistelua kuin tilan- ja ajankäyttöäkin.
Tärkeitä asioita työssä ovat ainakin markkinointi, taantuman huomioiminen, uusien tilojen organisointi, vastuun jakaminen ja tunteminen sekä asiakkaiden huomioiminen. Työssä huomioidaan myös Nissan-pakettiautojen lisääminen Volvo Truck Centerin tarjontaan sekä Kouvolan toimipisteen lakkauttaminen ja vastuun siirtäminen Kotkan toimipisteelle.
Lähes kaikkiin ongelmiin kehitettiin erilaisia ratkaisumalleja tai ratkaisuehdotuksia. Osa uudistuksista otettiin käyttöön jo vanhassa paikassa, jos ne olivat helppoja toteuttaa, mutta pääosin uudistukset koskevat uutta paikkaa ja tulevat mahdollisesti käyttöön siellä. Uu-distukset ja ratkaisuehdotukset ovat pääasiassa suhteellisen yleisiä keinoja, joita kuorma-autoalalla voidaan hyödyntää ja käyttää. Parannusehdotuksia löydettiin mm. koulutukses-ta, henkilöstön määrästä, itseopiskelusta, markkinoinnista, varaston järjestyksestä sekä tilojen sisustuksesta, kalustuksesta ja laitteistoista.