Kunnossapidon palveluprosessi
Marila, Toni (2011)
Marila, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282742
Tiivistelmä
ABB Oy tuottaa kunnossapitopalveluja Norilsk Nickel Harjavalta Oy:lle. Asiakas eli Norilsk Nickel Harjavalta Oy halusi kunnossapidon tuottavan kuukausittaisia kunnossapitosuunnitelmia. Suunnitelmien tuli koostua kuukauden aikana tehtävien kunnossapitotöiden aikataulusta. Lisäksi kunnossapitosuunnitelmien toteutumista piti pystyä seuraamaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kunnossapidon palveluprosessi, jolla asiakkaan haluama suunnitelma pystyttiin luomaan. Prosessi luotiin ABB Oy:n käytössä olevalla IBM Maximo 6 -kunnossapitojärjestelmällä ja CiM Maintenancen valmistamilla Visual-moduuleilla. Prosessi otettiin käyttöön asteittain vuoden 2010 aikana Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n uutto-pelkistämöllä. Prosessin kehittämisessä hyödynnettiin jo olemassa olevia työnsuunnittelun menetelmiä ja työkaluja. Haasteina prosessin kehittämisessä olivat asiakkaan tuotannon suunnittelemattomuus ja jatkuvasti vaihtuvat tuotantotilanteet.Kunnossapidon palveluprosessin käyttöönotto auttoi kunnossapitosuunnitelmien tekemisessä. Samalla prosessin avulla luotujen suunnitelmien myötä ennakkohuoltojen toteutuminen parantui. Prosessin avulla työnsuunnittelun käytännöt yhdenmukaistuivat ja suunnittelua voitiin tehostaa erityisesti töiden aikataulutuksen suhteen. Jatkosuunnitelmissa on kehittää ja tarkentaa kunnossapidon palveluprosessia edelleen ja ottaa käyttöön uusia työnsuunnittelun työkaluja, kuten CiM Maintenance Inc. valmistama Schedule Editor -moduuli. Moduulin avulla resurssien käyttöä voitaisiin parantaa.