Lemminkäinen Talo Oy Kaakkois-Suomen kiinteistöpalveluyksikön tilanneanalyysi
Pekkanen, Antti (2011)
Pekkanen, Antti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102112241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102112241
Tiivistelmä
Lemminkäinen Talo Oy Kaakkois-Suomen Kiinteistöpalveluyksikön tilanneanalyysin tarve tuli työelämästä. Tutkimuksen tavoitteena on arvioida yksikön nyky-tilaa ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia ja uhkia huomioiden yksikön ajatuksen laajentumisesta koko Suomen kattavaksi toimijaksi. Tilanneanalyysi on ajankohtainen, sillä yksiköstä ei ole aiemmin tehty vastaavaa tutkimusta.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen tilanneanalyysi. Ensisijaisina tiedonkeruumenetelminä tavoitteiden täyttymiseksi käytettiin SWOT- ja kilpailija-analyysia ja toissijaisina yksikön strategiapalaveria ja kiinteistöpäällikölle tehtyä kyselylomaketta. Strategia-kokouksessa havainnoimalla selvitettiin SWOT-analyysin viitekehys. Lopullinen analyysi muotoutui tutkijan täydentäessä yksikön vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat SWOT-taulukkoon. Analyy-sissa saatuja tuloksia verrattiin kiinteistöpäällikölle tehdyn haastattelun tuloksiin. Haastattelulla pyrittiin vahvistamaan jo tehtyjä omia havaintoja. Kilpailija-analyysissa puolestaan vertailtiin yksikön toimintaa kolmeen suurimpaan kilpailijaan liikevaihdon, henkilöstömäärän ja kiinteistöjen määrän perusteella.
Tulosten mukaan kiinteistöpalveluyksikkö on vielä kilpailijoihin verrattuna jäljes-sä liikevaihdon, henkilöstömäärän ja manageerattavien kohteiden osalta. Kiinteistöpalveluyksikön tulisikin keskittyä tulevaisuudessa hinnan sijaan toiminnan laatuun. Tulevaisuudessa ylläpidettävien kohteiden määrää ajatellen, elinkaarihankkeet ja niiden kilpailussa mukana pysyminen koettiin tutkimuksessa tärkeiksi, toimintaa kehitettäessä kilpailun mukaisesti. Tutkimuksessa todettiin myös henkilöstöstä, että jatkossa uusien työntekijöiden valintaan ja perehdyttämiseen tulisi varata riittävästi aikaa, jotta löydetään osaavaa ja sitoutuvaa henkilöstöä.
Kiinteistöpalveluyksikkö on jo aloittanut laajentumisen alueyksiköstä koko Suomen kattavaksi manageerausyksiköksi. Laajentumisen takaamiseksi yksikön tulisi keskittyä myös enemmän toiminnan markkinointiin valtakunnallisesti, esimerkiksi kehittämällä esitteen yksikön toiminnasta Internet-sivuineen. Näin yksikön huomioidessa manageerattavien kohteiden määrän suhteutettuna henkilöstömäärään, laajentuminen pysyy hallinnassa vastaten samalla alalla kovene-vaan kilpailuun.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen tilanneanalyysi. Ensisijaisina tiedonkeruumenetelminä tavoitteiden täyttymiseksi käytettiin SWOT- ja kilpailija-analyysia ja toissijaisina yksikön strategiapalaveria ja kiinteistöpäällikölle tehtyä kyselylomaketta. Strategia-kokouksessa havainnoimalla selvitettiin SWOT-analyysin viitekehys. Lopullinen analyysi muotoutui tutkijan täydentäessä yksikön vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat SWOT-taulukkoon. Analyy-sissa saatuja tuloksia verrattiin kiinteistöpäällikölle tehdyn haastattelun tuloksiin. Haastattelulla pyrittiin vahvistamaan jo tehtyjä omia havaintoja. Kilpailija-analyysissa puolestaan vertailtiin yksikön toimintaa kolmeen suurimpaan kilpailijaan liikevaihdon, henkilöstömäärän ja kiinteistöjen määrän perusteella.
Tulosten mukaan kiinteistöpalveluyksikkö on vielä kilpailijoihin verrattuna jäljes-sä liikevaihdon, henkilöstömäärän ja manageerattavien kohteiden osalta. Kiinteistöpalveluyksikön tulisikin keskittyä tulevaisuudessa hinnan sijaan toiminnan laatuun. Tulevaisuudessa ylläpidettävien kohteiden määrää ajatellen, elinkaarihankkeet ja niiden kilpailussa mukana pysyminen koettiin tutkimuksessa tärkeiksi, toimintaa kehitettäessä kilpailun mukaisesti. Tutkimuksessa todettiin myös henkilöstöstä, että jatkossa uusien työntekijöiden valintaan ja perehdyttämiseen tulisi varata riittävästi aikaa, jotta löydetään osaavaa ja sitoutuvaa henkilöstöä.
Kiinteistöpalveluyksikkö on jo aloittanut laajentumisen alueyksiköstä koko Suomen kattavaksi manageerausyksiköksi. Laajentumisen takaamiseksi yksikön tulisi keskittyä myös enemmän toiminnan markkinointiin valtakunnallisesti, esimerkiksi kehittämällä esitteen yksikön toiminnasta Internet-sivuineen. Näin yksikön huomioidessa manageerattavien kohteiden määrän suhteutettuna henkilöstömäärään, laajentuminen pysyy hallinnassa vastaten samalla alalla kovene-vaan kilpailuun.