Espanjalainen liiketapakulttuuri
Alatalo, Jenni (2011)
Alatalo, Jenni
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022784
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on espanjalainen liiketapakulttuuri. Liiketapakulttuuria käsiteltiin sekä espanjalaisen yrityskulttuurin että yritysten välisten suhteiden osalta. Asiaa on lähestytty suomalaisesta näkökulmasta, mikä tulee esiin kulttuurierojen vertailuna. Valitsin aiheen omasta kiinnostuksesta espanjalaista kulttuuria kohtaan.
Teoriaosuudessa luodaan yleiskuva espanjalaisesta kulttuurista kulttuurin ulottuvuuksien ja aikakäsityksen sekä viestinnän osalta. Sen jälkeen käsitellään tarkemmin liike-elämää ja joitakin alueellisia erityispiirteitä. Teoriaosuuden lopussa on vielä tutkimusmenetelmän kuvaus.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jota varten haastateltiin kuutta henkilöä. Kaikki haastateltavat toimivat eri aloilla ja ovat olleet pitkään tekemisissä espanjalaisten kanssa. Haastateltavilla oli kokemusta Espanjan eri alueilta, minkä vuoksi saatiin monipuolisesti tietoa tutkittavasta aiheesta. Haastattelut suoritettiin loka- ja marraskuun aikana vuonna 2010. Tutkimuksen tekeminen ja tulokset käydään läpi opinnäytetyön lopussa.
Espanjalainen ja suomalainen liiketapakulttuuri ovat monella tapaa erilaisia. Espanjalainen liiketapakulttuuri vaihtelee myös alueittain ja riippuen yrityksen koosta sekä kansainvälisyydestä. Hyvin keskeisenä asiana tuli esiin henkilökohtaisten suhteiden tärkeys. Espanjalaiset haluavat tutustua hyvin liikekumppaniinsa, jotta riittävä luottamus saavutetaan. Tutustuminen ja ilmapiirin luominen neuvotteluita varten vievät aikaa, mutta espanjalaiset ovat nopeita tekemään päätöksiä.
Teoriaosuudessa luodaan yleiskuva espanjalaisesta kulttuurista kulttuurin ulottuvuuksien ja aikakäsityksen sekä viestinnän osalta. Sen jälkeen käsitellään tarkemmin liike-elämää ja joitakin alueellisia erityispiirteitä. Teoriaosuuden lopussa on vielä tutkimusmenetelmän kuvaus.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jota varten haastateltiin kuutta henkilöä. Kaikki haastateltavat toimivat eri aloilla ja ovat olleet pitkään tekemisissä espanjalaisten kanssa. Haastateltavilla oli kokemusta Espanjan eri alueilta, minkä vuoksi saatiin monipuolisesti tietoa tutkittavasta aiheesta. Haastattelut suoritettiin loka- ja marraskuun aikana vuonna 2010. Tutkimuksen tekeminen ja tulokset käydään läpi opinnäytetyön lopussa.
Espanjalainen ja suomalainen liiketapakulttuuri ovat monella tapaa erilaisia. Espanjalainen liiketapakulttuuri vaihtelee myös alueittain ja riippuen yrityksen koosta sekä kansainvälisyydestä. Hyvin keskeisenä asiana tuli esiin henkilökohtaisten suhteiden tärkeys. Espanjalaiset haluavat tutustua hyvin liikekumppaniinsa, jotta riittävä luottamus saavutetaan. Tutustuminen ja ilmapiirin luominen neuvotteluita varten vievät aikaa, mutta espanjalaiset ovat nopeita tekemään päätöksiä.