ISOSEN ROOLIT TUUSULAN SEURAKUNNASSA : Isosen roolikartta ja audiovisuaalinen opetusmateriaalipaketti isoskoulutuksen tueksi
Korhonen, Lasse (2011)
Korhonen, Lasse
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uutta koulutusmateriaalia Tuusulan evankelis-luterilaisen seurakunnan isoskoulutuksen tueksi ja kehittää materiaalin avulla paikallista isoskoulutusta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tuusulan seurakunnan nuorisotyön työntekijätiimin sekä Tuusulan seurakunnan isoskoulutuksessa mukana olevien nuorten kanssa.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin erilaisia kirjallisia lähteitä, jotka liittyivät muun muassa toiminnalliseen opinnäytetyöhön, isosuuteen, isoskoulutukseen, haastattelututkimukseen, oppimiseen ja opettamiseen. Kirjallisten lähteiden lisäksi opinnäytetyössä aineistona käytettiin aiheeseen liittyviä internet-lähteitä sekä Tuusulan seurakunnan työntekijöille toteutettuja yksilöhaastatteluja.
Opinnäytetyöprosessin eri vaiheiden kautta luotiin Tuusulan seurakunnan isoskoulutuksen opetuskäyttöön isosen roolikartta sekä audiovisuaalinen opetusmateriaalipaketti, joka käsittelee videokohtausten kautta isosen rooleja ja tehtäviä rippikoulutyössä. Opetusmateriaalipaketti sisältää yhteensä 26 erilaista videokohtausta.
Lähdekirjallisuuden ja yksilöhaastatteluiden perusteella isosella esiintyy monia erilaisia rooleja rippikoulutyössä. Roolikarttaan muodostui viisi isosen pääroolia, joiden sisälle isosen roolit voidaan jakaa: vastuullinen nuori työntekijä, toiminnallinen, motivoiva, esimerkillinen ja luotettava isonen. Näitä kaikkia rooleja yhdistää isosen rooli omana itsenään.
Koko opinnäytetyöprosessi oli opettavainen. Nuorten asenne uudenlaista opetusmateriaalia kohtaan oli positiivista ja nuoret innostuivat päästessään itse osallistumaan aktiivisesti isoskoulutuksen kehittämiseen. Opetusmateriaalista saadun palautteen mukaan nuoret pitivät videokohtausten kautta tapahtuvaa opetusta mielekkäänä. Seurakunnan työntekijät olivat tyytyväisiä opetusmateriaalin laatuun ja pitivät erityisesti sen monipuolisuudesta.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin erilaisia kirjallisia lähteitä, jotka liittyivät muun muassa toiminnalliseen opinnäytetyöhön, isosuuteen, isoskoulutukseen, haastattelututkimukseen, oppimiseen ja opettamiseen. Kirjallisten lähteiden lisäksi opinnäytetyössä aineistona käytettiin aiheeseen liittyviä internet-lähteitä sekä Tuusulan seurakunnan työntekijöille toteutettuja yksilöhaastatteluja.
Opinnäytetyöprosessin eri vaiheiden kautta luotiin Tuusulan seurakunnan isoskoulutuksen opetuskäyttöön isosen roolikartta sekä audiovisuaalinen opetusmateriaalipaketti, joka käsittelee videokohtausten kautta isosen rooleja ja tehtäviä rippikoulutyössä. Opetusmateriaalipaketti sisältää yhteensä 26 erilaista videokohtausta.
Lähdekirjallisuuden ja yksilöhaastatteluiden perusteella isosella esiintyy monia erilaisia rooleja rippikoulutyössä. Roolikarttaan muodostui viisi isosen pääroolia, joiden sisälle isosen roolit voidaan jakaa: vastuullinen nuori työntekijä, toiminnallinen, motivoiva, esimerkillinen ja luotettava isonen. Näitä kaikkia rooleja yhdistää isosen rooli omana itsenään.
Koko opinnäytetyöprosessi oli opettavainen. Nuorten asenne uudenlaista opetusmateriaalia kohtaan oli positiivista ja nuoret innostuivat päästessään itse osallistumaan aktiivisesti isoskoulutuksen kehittämiseen. Opetusmateriaalista saadun palautteen mukaan nuoret pitivät videokohtausten kautta tapahtuvaa opetusta mielekkäänä. Seurakunnan työntekijät olivat tyytyväisiä opetusmateriaalin laatuun ja pitivät erityisesti sen monipuolisuudesta.