Markkinatutkimus digitaaliselle mainostoimistolle
Tanhua, Suvi (2011)
Tanhua, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103072894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103072894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää markkinatutkimuksen avulla, millaisena yritykset ja kuluttajat kokevat digitaalisen mainostoimiston suunnitteleman uuden internetpalvelun. Tavoitteena oli selvittää, miten kiinnostuneita palvelusta oltiin, kuinka tuttuja samantyyppiset internetpalvelut olivat ja mitä toivomuksia kohderyhmillä on internetpalveluun liittyen. Lisäksi tehtiin kartoitus samantyyppistä palvelua tarjoavista internetsivustoista yleiskuvan hahmottamiseksi kilpailutilanteesta. Internetpalvelu on suunnattu sekä kuluttajille että yrityksille, joten tutkimuksessa lähestyttiin erikseen molempia kohderyhmiä. Tutkimusmenetelmänä oli kysely, jossa käytettiin sähköistä lomaketta kohderyhmien mieltymysten ja mielipiteiden selvittämiseksi. Sekä kuluttajia että yrityksiä tavoiteltiin internetin välityksellä, mutta kohderyhmille käytettiin kahta erilaista sähköistä lomaketta. Yrityksille sähköinen lomake lähetettiin sähköpostilla ja kuluttajalomake oli kaikille avoimesti vastattavissa Internetissä.
Markkinatutkimuksen tuloksia voidaan käyttää internetpalvelun suunnittelu- ja lanseerausvaiheissa. Tutkimuksessa saatiin selville kuluttajien ja yritysten yleinen mielipide ja kiinnostus internetpalvelua kohtaan. Molemmilta kohderyhmiltä saatiin tietoa siitä, mitä tämän tyyppiseltä internetpalvelulta toivotaan niin tekniseltä tasoltaan kuin käytännössä. Kyselytuloksista saatiin selville myös seikat, jotka aiheuttavat epäselvyyttä tai vastahakoisuutta kohderyhmissä.
Kyselyn tuloksista saatiin selville, mitä kohderyhmät arvostavat ja tarvitsevat. Teknisten seikkojen tulee toimia internetpalveluissa moitteettomasti, mutta niiden lisäksi tulisi olla muitakin houkuttimia. Säännöllinen vuorovaikutus kohderyhmien kanssa on tärkeää ja nopea reagointi kohderyhmien toiveisiin voi olla merkittävä kilpailuetu internetin alati muuttuvilla markkinoilla. Internetpalvelun käytännön toteutus vaikuttaa siihen, miten hyvin kohderyhmien tarpeisiin vastataan ja miten niiden edustajien arkea pystytään palvelun avulla helpottamaan. Internetmarkkinointi kehittyy ja muuttuu varsin nopeasti, mutta tiivis vuorovaikutus kohderyhmien kanssa, kilpailijoiden tarkkailu ja tarkoituksenmukainen markkinointimix voivat tarjota kilpailuedun internetmarkkinoinnin alalla.
Markkinatutkimuksen tuloksia voidaan käyttää internetpalvelun suunnittelu- ja lanseerausvaiheissa. Tutkimuksessa saatiin selville kuluttajien ja yritysten yleinen mielipide ja kiinnostus internetpalvelua kohtaan. Molemmilta kohderyhmiltä saatiin tietoa siitä, mitä tämän tyyppiseltä internetpalvelulta toivotaan niin tekniseltä tasoltaan kuin käytännössä. Kyselytuloksista saatiin selville myös seikat, jotka aiheuttavat epäselvyyttä tai vastahakoisuutta kohderyhmissä.
Kyselyn tuloksista saatiin selville, mitä kohderyhmät arvostavat ja tarvitsevat. Teknisten seikkojen tulee toimia internetpalveluissa moitteettomasti, mutta niiden lisäksi tulisi olla muitakin houkuttimia. Säännöllinen vuorovaikutus kohderyhmien kanssa on tärkeää ja nopea reagointi kohderyhmien toiveisiin voi olla merkittävä kilpailuetu internetin alati muuttuvilla markkinoilla. Internetpalvelun käytännön toteutus vaikuttaa siihen, miten hyvin kohderyhmien tarpeisiin vastataan ja miten niiden edustajien arkea pystytään palvelun avulla helpottamaan. Internetmarkkinointi kehittyy ja muuttuu varsin nopeasti, mutta tiivis vuorovaikutus kohderyhmien kanssa, kilpailijoiden tarkkailu ja tarkoituksenmukainen markkinointimix voivat tarjota kilpailuedun internetmarkkinoinnin alalla.