Toimintaopas opettajalle : Luotsi-toimintamalli
Bragge, Marjut (2010)
Bragge, Marjut
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-33-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-33-3
Tiivistelmä
Luotsi on toimintamalli, jossa opiskelijat oppivat toteuttamalla yritysten antamia toimeksiantoja. Opiskelijat perustavat oman osuuskuntamuotoisen tiimiyrityksen.
Ensimmäisen vuoden aikana opiskelijat suorittavat perusopinnot, jotka pohjustavat yritystoiminnan aloittamista. Ammattiopinnoissa tenttien ja luentojen sijaan luetaan itsenäisesti kirjallisuutta ja sovelletaan saatua tietoa meneillään oleviin työelämäprojekteihin. Suuri osa opintojaksoista toteutetaan asiakasprojekteina.
Ammattiopinnot ja työharjoittelu voidaan suorittaa työelämän toimeksiantoina omassa yrityksessä. Opiskelijat luovat itse kontaktit toimeksiantajiin. He saavat projekteista sekä opintopisteitä että rahapalkkion. Opiskelijat työskentelevät joko ammattikorkeakoulun tiloissa omassa toimistossaan tai elinkeinoelämän eri organisaatioissa. Opiskelijat valitsevat keskuudestaan toimitusjohtajan, hallituksen sekä johtoryhmän, ja he voivat kierrättää näitä rooleja opintojensa aikana. Osuuskunta asettaa yhteisen tavoitteen, johon tähdätään koko tiimin voimin. Vastuu yrityksestä, opinnoista ja valmistumisesta on opiskelijoilla.
Toimintamallin avulla opiskelijat keräävät opintojensa aikana kattavan ansioluettelon. Se antaa myös hyvät valmiudet oman yrityksen perustamiseen valmistumisen jälkeen. Työllistyminen on helpompaa, koska opiskelijat keräävät opiskeluaikanaan jatkuvasti työkokemusta ja kontakteja yrityksiin. Toimintamallin kehittämisestä kiinnostuneet eri koulutusalojen edustajat tapaavat kuukausittain. Tapaamisten tavoitteena on tiedon jakaminen ja oman organisaation osaamisen kehittäminen.
Ensimmäisen vuoden aikana opiskelijat suorittavat perusopinnot, jotka pohjustavat yritystoiminnan aloittamista. Ammattiopinnoissa tenttien ja luentojen sijaan luetaan itsenäisesti kirjallisuutta ja sovelletaan saatua tietoa meneillään oleviin työelämäprojekteihin. Suuri osa opintojaksoista toteutetaan asiakasprojekteina.
Ammattiopinnot ja työharjoittelu voidaan suorittaa työelämän toimeksiantoina omassa yrityksessä. Opiskelijat luovat itse kontaktit toimeksiantajiin. He saavat projekteista sekä opintopisteitä että rahapalkkion. Opiskelijat työskentelevät joko ammattikorkeakoulun tiloissa omassa toimistossaan tai elinkeinoelämän eri organisaatioissa. Opiskelijat valitsevat keskuudestaan toimitusjohtajan, hallituksen sekä johtoryhmän, ja he voivat kierrättää näitä rooleja opintojensa aikana. Osuuskunta asettaa yhteisen tavoitteen, johon tähdätään koko tiimin voimin. Vastuu yrityksestä, opinnoista ja valmistumisesta on opiskelijoilla.
Toimintamallin avulla opiskelijat keräävät opintojensa aikana kattavan ansioluettelon. Se antaa myös hyvät valmiudet oman yrityksen perustamiseen valmistumisen jälkeen. Työllistyminen on helpompaa, koska opiskelijat keräävät opiskeluaikanaan jatkuvasti työkokemusta ja kontakteja yrityksiin. Toimintamallin kehittämisestä kiinnostuneet eri koulutusalojen edustajat tapaavat kuukausittain. Tapaamisten tavoitteena on tiedon jakaminen ja oman organisaation osaamisen kehittäminen.