Palvelukonseptin suunnittelu Kolmannelle Persoonalle : Asiakasymmärryksen hyödyntäminen palvelukonseptin suunnittelussa
Keränen, Reetta (2011)
Keränen, Reetta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103072901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103072901
Tiivistelmä
Palvelualojen merkitys Suomen kansantaloudelle, työllisyydelle ja hyvinvoinnille on kasvanut jatkuvasti. Alan haasteena ovat palvelujen heikko tuottavuus sekä palvelujen houkuttelevuus asiakkaiden näkökulmasta. Ratkaisuna nähdään palveluinnovaatiot ja asiakaskeskeinen palvelujen suunnittelu.
Palvelujen suunnitteluun liittyvä avuntarve kasvaa tulevaisuudessa. Luovalle, innovatiiviselle ja asiakasymmärrystä hyödyntävälle kumppanille on tilausta. Tarpeeseen päätettiin luoda uusi palvelukonsepti. Sitä varten perustettiin oma yhtiö, Kolmas Persoona Oy.
Tämän työn tarkoituksena oli suunnitella Kolmannelle Persoonalle uusi ja innovatiivinen palvelukonsepti, joka on valmis kaupallisille markkinoille. Suunnittelussa hyödynnettiin asiakasymmärrystä ja palvelumuotoilun keinoja. Työssä kerättiin ja analysoitiin tietoa potentiaalisten asiakkaiden palveluhaluamasta ja tietoa hyödynnettiin suunnitteluprosessin eri vaiheissa.
Palvelukonseptin suunnittelussa käytettiin mukailtua palvelusuunnitteluprosessia, joka osallistaa potentiaaliset asiakkaat mukaan ideointiin ja suunnitteluun. Kolmannen Persoonan palvelukonsepti suunniteltiin, testattiin, pilotoitiin sekä valmisteltiin lanseerattavaksi kaupallisille markkinoille tämän työn aikana. Työ toteutettiin käyttämällä konstruktiivista tutkimusotetta, jolle on ominaista innovatiivisen konstruktion luominen sekä uuden tiedon synnyttäminen.
Suunniteltu palvelukonsepti arvioitiin käyttämällä Business Model Canvas –työkalua. Arvion mukaan Kolmannen Persoonan palvelukonseptilla on menestymisen edellytykset kaupallisilla markkinoilla. Suunnitteluprosessin aikana onnistuttiin hyödyntämään asiakasymmärrystä monipuolisin keinoin ja näin varmistamaan, että palvelukonsepti vastaa asiakkaiden toiveita.
Konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti suunnitteluprosessin aikana synnytettiin uutta asiakasymmärrystä Kolmannen Persoonan käyttöön, luotiin uusi palvelukonsepti ja saatiin kokemuksia mukaillun palvelusuunnitteluprosessin hyödyntämisessä käytännössä.
Osa tämän työn liitteistä on ei-julkisia.
Palvelujen suunnitteluun liittyvä avuntarve kasvaa tulevaisuudessa. Luovalle, innovatiiviselle ja asiakasymmärrystä hyödyntävälle kumppanille on tilausta. Tarpeeseen päätettiin luoda uusi palvelukonsepti. Sitä varten perustettiin oma yhtiö, Kolmas Persoona Oy.
Tämän työn tarkoituksena oli suunnitella Kolmannelle Persoonalle uusi ja innovatiivinen palvelukonsepti, joka on valmis kaupallisille markkinoille. Suunnittelussa hyödynnettiin asiakasymmärrystä ja palvelumuotoilun keinoja. Työssä kerättiin ja analysoitiin tietoa potentiaalisten asiakkaiden palveluhaluamasta ja tietoa hyödynnettiin suunnitteluprosessin eri vaiheissa.
Palvelukonseptin suunnittelussa käytettiin mukailtua palvelusuunnitteluprosessia, joka osallistaa potentiaaliset asiakkaat mukaan ideointiin ja suunnitteluun. Kolmannen Persoonan palvelukonsepti suunniteltiin, testattiin, pilotoitiin sekä valmisteltiin lanseerattavaksi kaupallisille markkinoille tämän työn aikana. Työ toteutettiin käyttämällä konstruktiivista tutkimusotetta, jolle on ominaista innovatiivisen konstruktion luominen sekä uuden tiedon synnyttäminen.
Suunniteltu palvelukonsepti arvioitiin käyttämällä Business Model Canvas –työkalua. Arvion mukaan Kolmannen Persoonan palvelukonseptilla on menestymisen edellytykset kaupallisilla markkinoilla. Suunnitteluprosessin aikana onnistuttiin hyödyntämään asiakasymmärrystä monipuolisin keinoin ja näin varmistamaan, että palvelukonsepti vastaa asiakkaiden toiveita.
Konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti suunnitteluprosessin aikana synnytettiin uutta asiakasymmärrystä Kolmannen Persoonan käyttöön, luotiin uusi palvelukonsepti ja saatiin kokemuksia mukaillun palvelusuunnitteluprosessin hyödyntämisessä käytännössä.
Osa tämän työn liitteistä on ei-julkisia.