Ambient osana paikan markkinointia Case: Jätkäsaari
Korpimies, Maria; Avonius, Antti (2011)
Korpimies, Maria
Avonius, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103012782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103012782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ambient-markkinoinnin käyttöä osana paikan-markkinointia. Case-esimerkkinä oli Helsingin kaupungin Jätkäsaaren alueen markkinointi. Lähtökohtana haluttiin saada vastaus siihen, voidaanko ambient- markkinointia hyödyntää laajemminkin paikan markkinoinnissa. Tutkimuksella haluttiin saada taustatietoa siihen, miksi Helsingin kaupunki käytti juuri tätä markkinointitapaa uuden kaupunginosan lanseerauksessa ja markkinoinnissa. Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen, koska käytännön esimerkin avulla saatiin tietoa ja ymmärrystä ambient-markkinoinnista sekä syitä sen käyttöön. Raken-teeltaan tutkimus piti sisällään markkinoinnin teoriaa ja case-esimerkin.
Opinnäytetyössä oleva teoria ja Jätkäsaaren markkinoinnissa käytetty ambient-markkinointi koottiin yhteen niin, että teorioita sovellettiin suoraan kyseessä olevan paikan markkinointiin. Teorian pohjalta saatiin viitteitä siihen, miksi kyseinen markkinointitapa on hyödyllinen eri-tyisesti paikan markkinoinnissa. Opinnäytetyössä esiintyviä teorioita haettiin useista lähteistä ja kaikki materiaali koski pääasiallisesti erilaisia markkinointiviestintätapoja sekä alueisiin kohdistuvaa markkinointia. Lähdetiedon lisäämiseksi päätettiin tehdä kaksi haastattelua Jät-käsaaren markkinoinnista ja sen suunnittelusta vastanneille tahoille. Haastatteluiden avulla saatiin tutkimukseen uusia näkökulmia, joita pelkkä markkinoinnin teoria ei voinut konkreet-tisesti tarkentaa.
Tutkimuksen tuloksissa käytiin läpi haastatteluista ja markkinoinnin teorioista saatuja vasta-uksia, joiden avulla pohdittiin ambient–markkinointia osana paikan markkinointia. Erityisesti mietittiin sitä, miten tätä markkinointitapaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää samankaltai-sissa hankkeissa. Tutkimuksen lopussa tuotiin vahvasti esille tutkijoiden omia mietteitä ja pohdintoja saaduista johtopäätöksistä sekä koko tutkimusprosessista. Tutkimuksessa saatiin selville ambient-markkinoinnin toimivan loistavana paikan markkinointivälineenä, kun sitä käytettiin paljon ihmisiä keräävän tapahtuman yhteydessä tai se sijoitettiin suuren ihmismas-san läheisyyteen. Urbaanissa kaupunkiympäristössä ambient-markkinointi toimii taiteen tavoin. Se kerää huomiota osakseen ja muokkaa mielikuvia mainostettavasta asiasta ihmisille.
Opinnäytetyössä oleva teoria ja Jätkäsaaren markkinoinnissa käytetty ambient-markkinointi koottiin yhteen niin, että teorioita sovellettiin suoraan kyseessä olevan paikan markkinointiin. Teorian pohjalta saatiin viitteitä siihen, miksi kyseinen markkinointitapa on hyödyllinen eri-tyisesti paikan markkinoinnissa. Opinnäytetyössä esiintyviä teorioita haettiin useista lähteistä ja kaikki materiaali koski pääasiallisesti erilaisia markkinointiviestintätapoja sekä alueisiin kohdistuvaa markkinointia. Lähdetiedon lisäämiseksi päätettiin tehdä kaksi haastattelua Jät-käsaaren markkinoinnista ja sen suunnittelusta vastanneille tahoille. Haastatteluiden avulla saatiin tutkimukseen uusia näkökulmia, joita pelkkä markkinoinnin teoria ei voinut konkreet-tisesti tarkentaa.
Tutkimuksen tuloksissa käytiin läpi haastatteluista ja markkinoinnin teorioista saatuja vasta-uksia, joiden avulla pohdittiin ambient–markkinointia osana paikan markkinointia. Erityisesti mietittiin sitä, miten tätä markkinointitapaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää samankaltai-sissa hankkeissa. Tutkimuksen lopussa tuotiin vahvasti esille tutkijoiden omia mietteitä ja pohdintoja saaduista johtopäätöksistä sekä koko tutkimusprosessista. Tutkimuksessa saatiin selville ambient-markkinoinnin toimivan loistavana paikan markkinointivälineenä, kun sitä käytettiin paljon ihmisiä keräävän tapahtuman yhteydessä tai se sijoitettiin suuren ihmismas-san läheisyyteen. Urbaanissa kaupunkiympäristössä ambient-markkinointi toimii taiteen tavoin. Se kerää huomiota osakseen ja muokkaa mielikuvia mainostettavasta asiasta ihmisille.