Materiaalin tuottaminen 4.-6.-luokkalaisten lasten vanhempien vanhempainkouluun
Haverinen, Päivi; Haverinen, Tanja; Kokkonen, Niina (2008)
Haverinen, Päivi
Haverinen, Tanja
Kokkonen, Niina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072078
Tiivistelmä
Urakeskeisyyden korostuessa perheet viettävät entistä vähemmän aikaa yhdessä ja vanhemmilla ei ole välttämättä
tietoa siitä, kuinka lapset viettävät vapaa-aikaansa. Koululaisten vanhemmat eivät aina tunne toisiaan eivätkä näin
ollen voi jakaa kokemuksiaan vanhemmuudesta ja yhteisistä toimintamalleista. Eräiden kajaanilaisten alakoulujen
henkilökunta on huomannut tarpeen vanhemmuutta tukevan toiminnan alkuun saattamiselle, jonka avulla voitaisiin
edistää lasten ja perheiden hyvinvointia.
Kainuulainen vanhempainkoulu -malli on osa Perhekeskukset Kainuuseen -hanketta, joka on osa valtakunnallista
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen (Stakes) ja Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) Perhe -
hanketta. Kainuulainen vanhempainkoulu –malli jakautuu neljään asteeseen. Opinnäytetyönä suunnittelimme ja
tuotimme materiaalia vanhempainkoulun kolmanteen asteeseen, joka on suunnattu alakouluikäisten lasten vanhemmille.
Materiaalin aihealueet pohjautuvat 10–12 -vuotiaiden lasten psyykkiseen ja sosiaaliseen kasvuun ja kehitykseen.
Yhteistyökumppaneinamme olivat Kajaanin Nakertajan ja Pietari Brahen koulujen henkilökunta sekä
Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) kouluttamat vertaisohjaajat, jotka toteuttivat vanhempainkouluja.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa materiaalia vertaisohjaajan hyödynnettäväksi 10–12 -
vuotiaiden lasten vanhempien vanhempainkoulussa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea materiaalin tuottamisella
vertaisohjaajaa 10–12 -vuotiaiden lasten vanhempien vanhempainkoulun toteuttamisessa. Opinnäytetyömme
tutkimustehtävät olivat: 1. Miten vertaisohjaaja voi tukea 10–12 -vuotiaiden lasten vanhempia vanhempainkoulussa?
2. Millainen materiaali tukee vertaisohjaajaa vanhempainkoulun toteuttamisessa?
Opinnäytetyönä suunnittelemaamme ja tuottamaamme materiaalia käytettiin Kajaanin Nakertajan ja Pietari Brahen
kouluilla järjestettävissä vanhempainkouluissa keväällä 2008. Materiaali koostuu teoriapohjasta ja PowerPoint
-esityksistä. Arvioimme materiaalia koko tuotteistamisprosessin ajan ja teimme tarvittaessa siihen muutoksia. Yhteistyökumppaneilta
saamamme palaute materiaalista on ollut positiivista. Vanhemmilta saimme positiivista palautetta
vanhempainkoulusta kokonaisuudessaan. Osallistujia vanhempainkouluissa oli odotettua vähemmän, mikä
oli harmillista.
Tuottamaamme materiaalia voidaan hyödyntää jatkossakin vastaavanlaisessa toiminnassa. Mikäli vanhempainkoulujen
toteuttamista jatketaan, voidaan materiaalia tuottaa lisää esimerkiksi opinnäytetyönä.
tietoa siitä, kuinka lapset viettävät vapaa-aikaansa. Koululaisten vanhemmat eivät aina tunne toisiaan eivätkä näin
ollen voi jakaa kokemuksiaan vanhemmuudesta ja yhteisistä toimintamalleista. Eräiden kajaanilaisten alakoulujen
henkilökunta on huomannut tarpeen vanhemmuutta tukevan toiminnan alkuun saattamiselle, jonka avulla voitaisiin
edistää lasten ja perheiden hyvinvointia.
Kainuulainen vanhempainkoulu -malli on osa Perhekeskukset Kainuuseen -hanketta, joka on osa valtakunnallista
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen (Stakes) ja Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) Perhe -
hanketta. Kainuulainen vanhempainkoulu –malli jakautuu neljään asteeseen. Opinnäytetyönä suunnittelimme ja
tuotimme materiaalia vanhempainkoulun kolmanteen asteeseen, joka on suunnattu alakouluikäisten lasten vanhemmille.
Materiaalin aihealueet pohjautuvat 10–12 -vuotiaiden lasten psyykkiseen ja sosiaaliseen kasvuun ja kehitykseen.
Yhteistyökumppaneinamme olivat Kajaanin Nakertajan ja Pietari Brahen koulujen henkilökunta sekä
Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) kouluttamat vertaisohjaajat, jotka toteuttivat vanhempainkouluja.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa materiaalia vertaisohjaajan hyödynnettäväksi 10–12 -
vuotiaiden lasten vanhempien vanhempainkoulussa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea materiaalin tuottamisella
vertaisohjaajaa 10–12 -vuotiaiden lasten vanhempien vanhempainkoulun toteuttamisessa. Opinnäytetyömme
tutkimustehtävät olivat: 1. Miten vertaisohjaaja voi tukea 10–12 -vuotiaiden lasten vanhempia vanhempainkoulussa?
2. Millainen materiaali tukee vertaisohjaajaa vanhempainkoulun toteuttamisessa?
Opinnäytetyönä suunnittelemaamme ja tuottamaamme materiaalia käytettiin Kajaanin Nakertajan ja Pietari Brahen
kouluilla järjestettävissä vanhempainkouluissa keväällä 2008. Materiaali koostuu teoriapohjasta ja PowerPoint
-esityksistä. Arvioimme materiaalia koko tuotteistamisprosessin ajan ja teimme tarvittaessa siihen muutoksia. Yhteistyökumppaneilta
saamamme palaute materiaalista on ollut positiivista. Vanhemmilta saimme positiivista palautetta
vanhempainkoulusta kokonaisuudessaan. Osallistujia vanhempainkouluissa oli odotettua vähemmän, mikä
oli harmillista.
Tuottamaamme materiaalia voidaan hyödyntää jatkossakin vastaavanlaisessa toiminnassa. Mikäli vanhempainkoulujen
toteuttamista jatketaan, voidaan materiaalia tuottaa lisää esimerkiksi opinnäytetyönä.