Minne uusi vaateliike? : Case: Jyväskylä ja Tampere
Lamminaho, Verna; Arkivuo-Jalonen, Viivi (2009)
Lamminaho, Verna
Arkivuo-Jalonen, Viivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282240
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mihin kaupunkiin olisi kannattavaa perustaa uusi vaateliike lähivuosina. Kohdekaupungeiksi valittiin Jyväskylä ja Tampere toimeksiantajien kiinnostuksen mukaan. Työn toimeksiantajina toimivat sen tekijät, jotka ovat harkinneet oman vaateliikkeen perustamista.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Kohdekaupunkeja analysoitiin erillisinä tapauksina, joiden erityispiirteitä verrattiin keskenään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erikoiskauppaa ja sen asiakkaita, kohdekaupunkien vaikutusalueita ja kaupallista rakennetta sekä väestöä ja ostovoimaa. Tutkimusaineistoa kerättiin useista erilaisista erikoiskauppaa, väestöä ja ostovoimaa koskevista tilastoista ja ennusteista. Tilastojen ja ennusteiden antamat tiedot analysoitiin teoriapohjaa hyödyntäen.
Työn pohjalta voidaan todeta, ettei kaupunkien välillä voida muodostaa täysin yksiselitteistä sijaintipäätöstä. Molemmilla kohdekaupungeilla on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Jyväskylän etuna on kävelykadusta ja kauppakeskuksista muodostuva keskusta, jonka ansiosta asiointi on nopeaa ja helppoa. Saman toimialan liikkeiden läheisyys toimii vetovoimatekijänä Jyväskylän vaateliikkeille. Tampereen suurempi koko tekee kuitenkin sen palvelujen valikoimasta monipuolisemman ja siten siitä vetovoimaisemman keskuksen. Lisäksi Tampereen etuina ovat sen laajempi väestöpohja sekä vahvempi maakunnallinen ostovoima. Opinnäytetyössä analysoitujen aiheiden perusteella Tampere tulee seuraavina lähivuosikymmeninä olemaan kannattavampi sijaintipaikka uudelle vaateliikkeelle.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Kohdekaupunkeja analysoitiin erillisinä tapauksina, joiden erityispiirteitä verrattiin keskenään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erikoiskauppaa ja sen asiakkaita, kohdekaupunkien vaikutusalueita ja kaupallista rakennetta sekä väestöä ja ostovoimaa. Tutkimusaineistoa kerättiin useista erilaisista erikoiskauppaa, väestöä ja ostovoimaa koskevista tilastoista ja ennusteista. Tilastojen ja ennusteiden antamat tiedot analysoitiin teoriapohjaa hyödyntäen.
Työn pohjalta voidaan todeta, ettei kaupunkien välillä voida muodostaa täysin yksiselitteistä sijaintipäätöstä. Molemmilla kohdekaupungeilla on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Jyväskylän etuna on kävelykadusta ja kauppakeskuksista muodostuva keskusta, jonka ansiosta asiointi on nopeaa ja helppoa. Saman toimialan liikkeiden läheisyys toimii vetovoimatekijänä Jyväskylän vaateliikkeille. Tampereen suurempi koko tekee kuitenkin sen palvelujen valikoimasta monipuolisemman ja siten siitä vetovoimaisemman keskuksen. Lisäksi Tampereen etuina ovat sen laajempi väestöpohja sekä vahvempi maakunnallinen ostovoima. Opinnäytetyössä analysoitujen aiheiden perusteella Tampere tulee seuraavina lähivuosikymmeninä olemaan kannattavampi sijaintipaikka uudelle vaateliikkeelle.