Koulutuksen merkitys verkostomarkkinointiyrityksen tiimin liiketoiminnan rakentamisessa
Sahi, Tuuli (2011)
Sahi, Tuuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143088
Tiivistelmä
Koulutuksen merkitystä verkostomarkkinointiyrityksen tiimin liiketoiminnan rakentamisessa tutkittiin laadullisen tutkimuksen menetelmin teemahaastatteluilla. Tavoitteena oli saada selville, voiko verkostomarkkinointiyritys tarjota koulutusta, jonka tuloksena kuka tahansa voi onnistuneesti rakentaa liiketoimintaa tässä konseptissa.
Teemahaastatteluissa pyrittiin selvittämään taustan merkitystä liiketoiminnan rakentamisen kannalta, verkostomarkkinointiyrityksen tarjoaman koulutuksen laatua, sen merkitystä liiketoiminnan rakentamisen kannalta, tiimin merkitystä koulutuksen näkökulmasta sekä sitä, mitä liiketoiminnan rakentaminen haastateltujen mielestä vaatii.
Työ toteutettiin teemahaastattelemalla erään verkostomarkkinointiyrityksen tiimin jäseniä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin sisältöanalyysin keinoin. Aineistosta etsittiin teemoittelun avulla yhteneväisyydet ja pelkistettiin vastaukset tutkimustuloksiksi. Teoreettinen osio koottiin teemahaastattelussa nousseiden teemojen perusteella tutkimuksen kannalta keskeisimmistä aiheista.
Tuloksista ilmeni, että yrityksen tarjoaman koulutuksen merkitys liiketoiminnan rakentamisessa oli suuri verkostomarkkinointiyrityksessä. Motivoinnin näkökulmasta sekä tiimillä että yrityksen tuottamalla materiaalilla oli suuri merkitys. Tärkeimmiksi taidoiksi teemahaastattelujen tuloksena nousivat ihmissuhdetaidot, ja oman kehittymisen näkökulmasta painoarvoa annettiin erityisesti henkisen kasvun kouluttautumiselle. Taustan merkitys liiketoiminnan rakentamisessa oli vähäinen ja tuloksien perusteella liiketoiminnan rakentaminen onnistuu keneltä tahansa aiemmasta koulutuksesta ja taustasta riippumatta. Tutkimus kuvaa koulutuksen merkitystä yhden yrityksen parissa työskenteleville, tulos ei siis ole yleistettävissä. Luotettavuutta on pyritty lisäämään varmistamalla että tulokset ja teemahaastatteluista saadut pelkistetyt ilmaukset vastaavat haastateltujen tarkoittamia merkityksiä antamalla haastateltujen lukea ja todeta tulokset oikeiksi ennen opinnäytteen julkaisua.
Teemahaastatteluissa pyrittiin selvittämään taustan merkitystä liiketoiminnan rakentamisen kannalta, verkostomarkkinointiyrityksen tarjoaman koulutuksen laatua, sen merkitystä liiketoiminnan rakentamisen kannalta, tiimin merkitystä koulutuksen näkökulmasta sekä sitä, mitä liiketoiminnan rakentaminen haastateltujen mielestä vaatii.
Työ toteutettiin teemahaastattelemalla erään verkostomarkkinointiyrityksen tiimin jäseniä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin sisältöanalyysin keinoin. Aineistosta etsittiin teemoittelun avulla yhteneväisyydet ja pelkistettiin vastaukset tutkimustuloksiksi. Teoreettinen osio koottiin teemahaastattelussa nousseiden teemojen perusteella tutkimuksen kannalta keskeisimmistä aiheista.
Tuloksista ilmeni, että yrityksen tarjoaman koulutuksen merkitys liiketoiminnan rakentamisessa oli suuri verkostomarkkinointiyrityksessä. Motivoinnin näkökulmasta sekä tiimillä että yrityksen tuottamalla materiaalilla oli suuri merkitys. Tärkeimmiksi taidoiksi teemahaastattelujen tuloksena nousivat ihmissuhdetaidot, ja oman kehittymisen näkökulmasta painoarvoa annettiin erityisesti henkisen kasvun kouluttautumiselle. Taustan merkitys liiketoiminnan rakentamisessa oli vähäinen ja tuloksien perusteella liiketoiminnan rakentaminen onnistuu keneltä tahansa aiemmasta koulutuksesta ja taustasta riippumatta. Tutkimus kuvaa koulutuksen merkitystä yhden yrityksen parissa työskenteleville, tulos ei siis ole yleistettävissä. Luotettavuutta on pyritty lisäämään varmistamalla että tulokset ja teemahaastatteluista saadut pelkistetyt ilmaukset vastaavat haastateltujen tarkoittamia merkityksiä antamalla haastateltujen lukea ja todeta tulokset oikeiksi ennen opinnäytteen julkaisua.