TYÖKÄYTÄNTÖJÄ KEHITTÄMÄSSÄ : vastaanottotiimikokeilu lastensuojelun avohuollossa
Oksanen, Tiina (2011)
Oksanen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272672
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oksanen Tiina,
Työkäytäntöjä kehittämässä. Vastaanottotiimikokeilu lastensuojelun avohuollossa. Helsinki, kevät 2011, 117 sivua, 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu,
Diak Etelä, Helsingin yksikkö
Terveyden edistämisen koulutusohjelma
Johtaminen perhetyössä – ja perhehoitotyössä
Sosionomi ylempi amk-tutkinto
Tässä opinnäytetyössä raportoidaan työyhteisön kehittämishankkeen suunnittelua ja toteutusta Helsingin kaupungin Herttoniemi- Itäkeskuksen lastensuojelun avohuollon toimipisteessä. Kehittämisen kohteena on asiakkuuden alkuvaihe lastensuojelussa. Helmikuussa 2010 toimipisteeseen perustettiin vastaanottotiimi, joka hoitaa toimipisteen lastensuojelun päivystyksen ja tekee tulleista ilmoituksista lastensuojelutarpeen selvitykset koko toimipisteen osalta. Asiakkuuden jatkuessa selvityksen jälkeen asiakkuus siirtyy asiakkaan asuinalueen mukaiseen aluetiimiin. Toimipisteen kehittämishankkeen tavoitteena oli selkiyttää lastensuojelun päivystystyötä, yhdenmukaistaa lastensuojelutarpeen selvityksiä ja tehdä selvitykset lastensuojelulain määrittämissä aikarajoissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työntekijät ja asiakkaat kokevat vastaanottotiimin toiminnan ja millaisia ovat asiakkuuden siirtymiset vastaanottotiimistä aluetiimeihin. Opinnäytetyö on sekä toimintatutkimus että käytäntötutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelun, havainnoinnin ja asiakaskyselyn kautta. Aluetiimin työntekijöille järjestettyyn kolmeen ryhmähaastatteluun osallistui kolmetoista työntekijää. Asiakaskyselyyn vastasi kuusi asiakasta. Havainnoinnin kohteena olivat keskustelut vastaanottotiimissä. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysina.
Aineistosta nousseiden tulosten mukaan työntekijät kokivat vastaanottotiimin toimintamallin hyväksi, eikä vanhaan toimintamalliin haluttu palata. Aluetiimin työntekijät kokivat työn pakkotahtisuuden ja tunnekuormituksen vähentyneen. Asiakasprosessien koettiin selkiytyneen, asiakkaiden saaman palvelun nopeutuneen ja työn laadun parantuneen. Ajoittainen työntekijävajaus aluetiimeissä koettiin kuormittavuutena vastaanottotiimissä, mikäli asiakkaita ei voitu siirtää pian selvityksen jälkeen aluetiimeihin. Vastaanottotiimissä pystyttiin puuttumaan asiakkaiden tilanteisiin nopeasti ja noudattamaan selvityksissä lain määräämiä aikarajoja.
Asiakkaat kokivat tulleensa kuuluksi selvitysprosessissa ja he kokivat lastensuojelutarpeen selvityksen itsessään jo auttaneen perheen tilannetta.
Avainsanat: lastensuojelu, toimintatutkimus, käytäntötutkimus.
Oksanen Tiina,
Työkäytäntöjä kehittämässä. Vastaanottotiimikokeilu lastensuojelun avohuollossa. Helsinki, kevät 2011, 117 sivua, 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu,
Diak Etelä, Helsingin yksikkö
Terveyden edistämisen koulutusohjelma
Johtaminen perhetyössä – ja perhehoitotyössä
Sosionomi ylempi amk-tutkinto
Tässä opinnäytetyössä raportoidaan työyhteisön kehittämishankkeen suunnittelua ja toteutusta Helsingin kaupungin Herttoniemi- Itäkeskuksen lastensuojelun avohuollon toimipisteessä. Kehittämisen kohteena on asiakkuuden alkuvaihe lastensuojelussa. Helmikuussa 2010 toimipisteeseen perustettiin vastaanottotiimi, joka hoitaa toimipisteen lastensuojelun päivystyksen ja tekee tulleista ilmoituksista lastensuojelutarpeen selvitykset koko toimipisteen osalta. Asiakkuuden jatkuessa selvityksen jälkeen asiakkuus siirtyy asiakkaan asuinalueen mukaiseen aluetiimiin. Toimipisteen kehittämishankkeen tavoitteena oli selkiyttää lastensuojelun päivystystyötä, yhdenmukaistaa lastensuojelutarpeen selvityksiä ja tehdä selvitykset lastensuojelulain määrittämissä aikarajoissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työntekijät ja asiakkaat kokevat vastaanottotiimin toiminnan ja millaisia ovat asiakkuuden siirtymiset vastaanottotiimistä aluetiimeihin. Opinnäytetyö on sekä toimintatutkimus että käytäntötutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelun, havainnoinnin ja asiakaskyselyn kautta. Aluetiimin työntekijöille järjestettyyn kolmeen ryhmähaastatteluun osallistui kolmetoista työntekijää. Asiakaskyselyyn vastasi kuusi asiakasta. Havainnoinnin kohteena olivat keskustelut vastaanottotiimissä. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysina.
Aineistosta nousseiden tulosten mukaan työntekijät kokivat vastaanottotiimin toimintamallin hyväksi, eikä vanhaan toimintamalliin haluttu palata. Aluetiimin työntekijät kokivat työn pakkotahtisuuden ja tunnekuormituksen vähentyneen. Asiakasprosessien koettiin selkiytyneen, asiakkaiden saaman palvelun nopeutuneen ja työn laadun parantuneen. Ajoittainen työntekijävajaus aluetiimeissä koettiin kuormittavuutena vastaanottotiimissä, mikäli asiakkaita ei voitu siirtää pian selvityksen jälkeen aluetiimeihin. Vastaanottotiimissä pystyttiin puuttumaan asiakkaiden tilanteisiin nopeasti ja noudattamaan selvityksissä lain määräämiä aikarajoja.
Asiakkaat kokivat tulleensa kuuluksi selvitysprosessissa ja he kokivat lastensuojelutarpeen selvityksen itsessään jo auttaneen perheen tilannetta.
Avainsanat: lastensuojelu, toimintatutkimus, käytäntötutkimus.