Rekrytointiprosessin kehittäminen: Case Rastor Oy
Karvinen, Tiina-Maria (2009)
Karvinen, Tiina-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904222119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904222119
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rekrytointiprosessin kehittäminen koulutusalan yritykselle Rastor Oy:lle. Yritys on uudistamassa prosessiaan ja nykytilanteen pohjalta lähdettiin rakentamaan yritykselle toimivaa kokonaisuutta, jotta prosessi palvelisi yritystä tulevaisuudessa paremmin. Tarkoituksena oli kehittää niin ulkoista kuin sisäistäkin rekrytointia. Työssä otettiin huomioon nykytilanteen lisäksi mahdolliset ongelmat ja haasteet. Näiden pohjalta lähdettiin etsimään ratkaisuja ja muodostamaan toimivaa prosessia juuri kyseiselle yritykselle.
Työssä käsitellään aluksi teoriaa aiheesta. Teorian ja yrityksen nykytilanteen pohjalta muodostettiin ratkaisuja yrityksen prosessin kehittämiseksi. Työ koostuu teoriaosuuden lisäksi ehdotuksista käytännön toteutukseen. Opinnäytetyö ehdottaa uusia toimintatapoja prosessin kehittämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi.
Työ etenee rekrytoinnin aloituksesta, suunnitteluun, käytännön toteutukseen sekä lopuksi perehdytykseen ja prosessin arviointiin. Rekrytointi sisältää useita eri vaiheita ja näistä ehkä merkittävämpänä pidetään usein haastattelua. Haastatteluun tueksi esitellään erilaisia malleja ja rakenteita. Myös muilla prosessin eri vaiheilla, kuten suunnittelulla, aikataulutuksella ja prosessin päättämisellä on oleellinen merkitys prosessin onnistumisen kannalta. Tämän vuoksi prosessi on pyritty esittelemään ja käymään läpi mahdollisimman kattavasti.
Yrityksestä hankittiin tietoa haastattelun pohjalta ja tämän perusteella arvioitiin tilannetta ja toimintatapoja. Prosessin haasteita olivat oikeiden ja sopivien ratkaisujen löytäminen. Haasteeksi saattaa myös muodostua joidenkin uusien käytäntöjen omaksuminen ja muokkaaminen sopivaksi yrityksen rekrytointiprosessiin. Työnantajamielikuvan muodostumista ja säilyttämistä käsitellään myös tärkeänä osana prosessia. Rekrytointi voi olla myös osaltaan markkinointia yritykselle, jonka vuoksi imagon ylläpito on merkittävä asia.
Työssä käytettiin lähteitä monipuolisesti suomen-, ruotsin- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta. Lähdekirjallisuus tarjosi hyvin paljon samankaltaista tietoa, mutta erojakin löytyi. Osa ulkomaalaisista lähteistä esitteli teorioita tai asioita, joita ei suomalaisissa lähteissä mainittu ollenkaan.
Prosessin lopullista toimivuutta on vielä tässä vaiheessa vaikeaa tietää. Mahdollisen jatkotutkimuksen avulla voisi saada selville prosessin kehittämisen todellisen arvon ja käyttökelpoisuuden. Työssä onnistuttiin löytämään erilaisia ratkaisuja prosessin kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Työssä käsitellään aluksi teoriaa aiheesta. Teorian ja yrityksen nykytilanteen pohjalta muodostettiin ratkaisuja yrityksen prosessin kehittämiseksi. Työ koostuu teoriaosuuden lisäksi ehdotuksista käytännön toteutukseen. Opinnäytetyö ehdottaa uusia toimintatapoja prosessin kehittämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi.
Työ etenee rekrytoinnin aloituksesta, suunnitteluun, käytännön toteutukseen sekä lopuksi perehdytykseen ja prosessin arviointiin. Rekrytointi sisältää useita eri vaiheita ja näistä ehkä merkittävämpänä pidetään usein haastattelua. Haastatteluun tueksi esitellään erilaisia malleja ja rakenteita. Myös muilla prosessin eri vaiheilla, kuten suunnittelulla, aikataulutuksella ja prosessin päättämisellä on oleellinen merkitys prosessin onnistumisen kannalta. Tämän vuoksi prosessi on pyritty esittelemään ja käymään läpi mahdollisimman kattavasti.
Yrityksestä hankittiin tietoa haastattelun pohjalta ja tämän perusteella arvioitiin tilannetta ja toimintatapoja. Prosessin haasteita olivat oikeiden ja sopivien ratkaisujen löytäminen. Haasteeksi saattaa myös muodostua joidenkin uusien käytäntöjen omaksuminen ja muokkaaminen sopivaksi yrityksen rekrytointiprosessiin. Työnantajamielikuvan muodostumista ja säilyttämistä käsitellään myös tärkeänä osana prosessia. Rekrytointi voi olla myös osaltaan markkinointia yritykselle, jonka vuoksi imagon ylläpito on merkittävä asia.
Työssä käytettiin lähteitä monipuolisesti suomen-, ruotsin- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta. Lähdekirjallisuus tarjosi hyvin paljon samankaltaista tietoa, mutta erojakin löytyi. Osa ulkomaalaisista lähteistä esitteli teorioita tai asioita, joita ei suomalaisissa lähteissä mainittu ollenkaan.
Prosessin lopullista toimivuutta on vielä tässä vaiheessa vaikeaa tietää. Mahdollisen jatkotutkimuksen avulla voisi saada selville prosessin kehittämisen todellisen arvon ja käyttökelpoisuuden. Työssä onnistuttiin löytämään erilaisia ratkaisuja prosessin kehittämiseksi tulevaisuudessa.