Reilu kauppa Seinäjoella : Reilun kaupan tuotteiden kulutus ja saatavuus
Yildirim, Selvi (2011)
Yildirim, Selvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153144
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Reilua kauppaa ja sen toimintaa Suomessa ja maailmalla. Reilun kaupan merkki tuotteessa takaa paremmat työ- ja elinolot pienviljelijöille ja suurtilojen työntekijöille sekä parantaa ympäristöntilaa kehitysmaissa.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Reilun kaupan edistämisyhdistys ry. Tulokset perustuvat keväällä 2010 tehtyyn kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin erikseen kuluttajille ja yrityksille. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kuluttajakyselyssä Seinäjoella asioivat kuluttajat ja yrityksille suunnatussa kyselyssä Seinäjoella toimivat vähittäiskaupat, kahvilat, ravintolat ja erikoismyymälät.
Tutkimusongelmana oli kuluttajakyselyssä selvittää Reilun kaupan tunnettavuutta sekä kulutusta Seinäjoella asioivien kuluttajien keskuudessa. Yrityksiltä haluttiin saada selville muun muassa Reilun kaupan sertifioitujen tuotteiden valikoiman määrää yrityksissä. Kuluttajilta ja yrityksiltä kysyttiin myös halukkuutta hakea Seinäjoen kaupungille Reilun kaupungin -arvonimeä.
Vastauksia saatiin yhteensä 252 kuluttajalta ja 26 yritykseltä. Kuluttajakyselyyn vastanneista suurin osa (92 %) kertoi tuntevansa ainakin jonkin verran Reilun kaupan merkin merkityksen. Kuluttajista useimmat olivat tutustuneet Reiluun kauppaan joko lehden (66 %) tai television (56 %) kautta. Ostetuimmiksi tuotteiksi nousivat hedelmät, kahvi ja teet. Näitä tuotteita oli useimmassa yrityksessä saatavilla. Reilujen tuotteiden saatavuutta pidettiin Seinäjoella keskimäärin alhaisena, joka oli yksi suurimmista syistä tuotteiden oston vähyyteen. Seinäjoelle Reilun kaupungin arvonimen oli halukas hakemaan kuluttajista 71 % ja yrityksistä 46 %.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Reilun kaupan edistämisyhdistys ry. Tulokset perustuvat keväällä 2010 tehtyyn kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin erikseen kuluttajille ja yrityksille. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kuluttajakyselyssä Seinäjoella asioivat kuluttajat ja yrityksille suunnatussa kyselyssä Seinäjoella toimivat vähittäiskaupat, kahvilat, ravintolat ja erikoismyymälät.
Tutkimusongelmana oli kuluttajakyselyssä selvittää Reilun kaupan tunnettavuutta sekä kulutusta Seinäjoella asioivien kuluttajien keskuudessa. Yrityksiltä haluttiin saada selville muun muassa Reilun kaupan sertifioitujen tuotteiden valikoiman määrää yrityksissä. Kuluttajilta ja yrityksiltä kysyttiin myös halukkuutta hakea Seinäjoen kaupungille Reilun kaupungin -arvonimeä.
Vastauksia saatiin yhteensä 252 kuluttajalta ja 26 yritykseltä. Kuluttajakyselyyn vastanneista suurin osa (92 %) kertoi tuntevansa ainakin jonkin verran Reilun kaupan merkin merkityksen. Kuluttajista useimmat olivat tutustuneet Reiluun kauppaan joko lehden (66 %) tai television (56 %) kautta. Ostetuimmiksi tuotteiksi nousivat hedelmät, kahvi ja teet. Näitä tuotteita oli useimmassa yrityksessä saatavilla. Reilujen tuotteiden saatavuutta pidettiin Seinäjoella keskimäärin alhaisena, joka oli yksi suurimmista syistä tuotteiden oston vähyyteen. Seinäjoelle Reilun kaupungin arvonimen oli halukas hakemaan kuluttajista 71 % ja yrityksistä 46 %.