Opetusvideot ihopistonäytteenotosta ja CRP:n mittaamisesta QuikRead go® -laitteella
Hietalahti, Riikka; Rauhalammi, Hilla (2019)
Hietalahti, Riikka
Rauhalammi, Hilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920348
Tiivistelmä
Vierianalytiikan tutkimuksia tekee laboratoriohenkilökunnan lisäksi myös muut terveydenhuollon ammattilaiset, jolloin laitteen oikeaoppiseen käyttämiseen perehdyttäminen on tärkeää. Oikean näytteenottotekniikan opettamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä sen avulla voidaan ehkäistä monien preanalyyttisten virheiden syntymistä. C-reaktiivisen proteiinin mittaaminen on yksi yleisimmistä vieritestinä tehtävistä tutkimuksista, ja C-reaktiivisen proteiinin pitoisuutta voidaan analysoida esimerkiksi QuikRead go® -laitteella.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Pihlajalinna Koskiklinikalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideot sekä ihopistonäytteenotosta että C-reaktiivisen proteiinin mittaamisesta QuikRead go® -laitteella. Ihopistonäytteenottovideon tavoite oli opastaa hoitohenkilökunnalle ihopistonäytteenottotekniikka ja kertoa tärkeimmistä preanalyyttisista tekijöistä, jotka tulee huomioida näytteenotossa. C-reaktiivisen proteiinin mittaamista käsittelevällä videolla oli tavoitteena opastaa QuikRead go® -laitteen käytössä hoitohenkilökuntaa, jotta saadut tulokset olisivat luotettavia ja vertailukelpoisia.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui kaksi opetusvideota. Ihopistonäytteenottovideon pituus on 4 minuuttia 7 sekuntia ja QuikRead go® -laitteen käyttöön opastava video on pituudeltaan 6 minuuttia 49 sekuntia. Videot ovat mov-muotoa, ja ne toimitettiin Pihlajalinna Koskiklinikan käyttöön.
Opetusvideot ovat hyvä tapa perehdyttää työntekijöitä erilaisiin työtehtäviin tai laitteiden käyttöön, koska videon malliesimerkin avulla työntekijät voivat oppia oikean tavan suorittaa kyseinen työtehtävä. Opetusvideoita voidaan usein katsoa milloin vain paikasta riippumatta, ja haluttuja kohtauksia voidaan katsoa uudestaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyneet videot tulivat Pihlajalinna Koskiklinikan perehdytysmateriaaliksi. Opinnäytetyö täyttää sille asetetut tavoitteet ja tuotoksena syntyneet videot toimivat hyvin perehdytysmateriaalina.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Pihlajalinna Koskiklinikalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideot sekä ihopistonäytteenotosta että C-reaktiivisen proteiinin mittaamisesta QuikRead go® -laitteella. Ihopistonäytteenottovideon tavoite oli opastaa hoitohenkilökunnalle ihopistonäytteenottotekniikka ja kertoa tärkeimmistä preanalyyttisista tekijöistä, jotka tulee huomioida näytteenotossa. C-reaktiivisen proteiinin mittaamista käsittelevällä videolla oli tavoitteena opastaa QuikRead go® -laitteen käytössä hoitohenkilökuntaa, jotta saadut tulokset olisivat luotettavia ja vertailukelpoisia.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui kaksi opetusvideota. Ihopistonäytteenottovideon pituus on 4 minuuttia 7 sekuntia ja QuikRead go® -laitteen käyttöön opastava video on pituudeltaan 6 minuuttia 49 sekuntia. Videot ovat mov-muotoa, ja ne toimitettiin Pihlajalinna Koskiklinikan käyttöön.
Opetusvideot ovat hyvä tapa perehdyttää työntekijöitä erilaisiin työtehtäviin tai laitteiden käyttöön, koska videon malliesimerkin avulla työntekijät voivat oppia oikean tavan suorittaa kyseinen työtehtävä. Opetusvideoita voidaan usein katsoa milloin vain paikasta riippumatta, ja haluttuja kohtauksia voidaan katsoa uudestaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyneet videot tulivat Pihlajalinna Koskiklinikan perehdytysmateriaaliksi. Opinnäytetyö täyttää sille asetetut tavoitteet ja tuotoksena syntyneet videot toimivat hyvin perehdytysmateriaalina.