Tulevaisuuden tilitoimisto: Tilitoimisto Oy:n kehittämismahdollisuuksien kartoitus
Leinonen, Minna (2019)
Leinonen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420618
Tiivistelmä
Tulevaisuuden tilitoimisto tarjoaa asiakkailleen lisäarvopalveluita, joilla edistetään asiakkaan liiketoiminnan kehittämistä yhdessä asiakkaan kanssa. Digitaalisuus on toiminnan lähtökohtana, mutta kaiken keskiössä on tilitoimiston henkilöstö. Tulevaisuuden menestyjillä on kykyä digimuutokseen, joka ei tarkoita vain kykyä hallita digitaalisia järjestelmiä. Digiaikana tarvitaan muutoskyvykkyyttä, empatiakykyä, hyviä vuorovaikutustaitoja ja uskallusta kokeilla uusia asioita. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sitä, minkälaisia kehittämismahdollisuuksia Tilitoimisto Oy:llä on tulevaisuuden tilitoimiston ja henkilöstön näkökulmista.
Henkilöstökyselyllä kartoitettiin kvantitatiivisin menetelmin sitä, kuinka mielekkääksi työntekijät kokevat oman työnsä ja kuinka tärkeitä työhön vaikuttavat tekijät ovat työntekijöille. Lisäksi mitattiin kykyä digitalisaation tuomaan muutokseen. Esimiehille suunnatussa kyselyssä kartoitettiin myös henkilöstöresurssien riittävyyttä. Laadullista menetelmää käytettiin Tilitoimisto Oy:n nykytilan kartoituksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisesti ottaen Tilitoimisto Oy:n työntekijät kokivat oman työnsä mielekkäänä. Myös auttamisen halu nousi tuloksista vahvasti esille. Tämä luo hyvät edellytykset kehittymiselle. Työntekoa hankaloitti ylimääräinen selvitystyö ja osittain myös se, että työntekijöillä ei ollut työhön riittäviä tietoja ja taitoja. Työntekijöille erityisen tärkeätä olivat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön ja työaikoihin sekä työkavereilta ja esimiehiltä saatu tuki. Taloushallinnon eri osa-alueista digitaalinen taloushallinto herätti eniten kiinnostusta. Kokonaisuudessaan Tilitoimisto Oy:n digivalmiudet olivat hyvät. Henkilöstön empatiakyky, vuorovaikutustaidot ja auttamisen halu luovat hyvät edellytykset Tilitoimisto Oy:lle toimia digitaalisen aikakauden asiantuntijaorganisaationa. Haasteena oli kuitenkin henkilöstöresurssien riittävyys.
Jotta Tilitoimisto Oy:n työntekijät voivat tarjota asiakkaille tulevaisuuden tilitoimistoilta edellytettävää konsultoivaa asiantuntijapalvelua, tulee heillä olla riittävää osaamista. Osaamisen kehittämiseksi olisi hyvä tehdä tarkempi osaamiskartoitus. Tämäkään ei yksistään riitä, vaan henkilöstön ja asiakkaiden välisen vuorovaikutuksen tueksi tarvitaan toimintaohjeita. Näillä varmistetaan tasalaatuinen palvelu ja tehokkaat toimintatavat. Asiakasohjeissa tulisi kuvata asiakkaille digitaalisen taloushallinnon prosessi ja heiltä edellytettävät toimintatavat. Tulevaisuuden tilitoimiston tulee olla valveutunut asiakkaan muuttuvista odotuksista, koska ne korreloituvat suoraan henkilöstöön. Tärkeää on myös pitää yllä jatkuvaa kehittymistä.
Henkilöstökyselyllä kartoitettiin kvantitatiivisin menetelmin sitä, kuinka mielekkääksi työntekijät kokevat oman työnsä ja kuinka tärkeitä työhön vaikuttavat tekijät ovat työntekijöille. Lisäksi mitattiin kykyä digitalisaation tuomaan muutokseen. Esimiehille suunnatussa kyselyssä kartoitettiin myös henkilöstöresurssien riittävyyttä. Laadullista menetelmää käytettiin Tilitoimisto Oy:n nykytilan kartoituksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisesti ottaen Tilitoimisto Oy:n työntekijät kokivat oman työnsä mielekkäänä. Myös auttamisen halu nousi tuloksista vahvasti esille. Tämä luo hyvät edellytykset kehittymiselle. Työntekoa hankaloitti ylimääräinen selvitystyö ja osittain myös se, että työntekijöillä ei ollut työhön riittäviä tietoja ja taitoja. Työntekijöille erityisen tärkeätä olivat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön ja työaikoihin sekä työkavereilta ja esimiehiltä saatu tuki. Taloushallinnon eri osa-alueista digitaalinen taloushallinto herätti eniten kiinnostusta. Kokonaisuudessaan Tilitoimisto Oy:n digivalmiudet olivat hyvät. Henkilöstön empatiakyky, vuorovaikutustaidot ja auttamisen halu luovat hyvät edellytykset Tilitoimisto Oy:lle toimia digitaalisen aikakauden asiantuntijaorganisaationa. Haasteena oli kuitenkin henkilöstöresurssien riittävyys.
Jotta Tilitoimisto Oy:n työntekijät voivat tarjota asiakkaille tulevaisuuden tilitoimistoilta edellytettävää konsultoivaa asiantuntijapalvelua, tulee heillä olla riittävää osaamista. Osaamisen kehittämiseksi olisi hyvä tehdä tarkempi osaamiskartoitus. Tämäkään ei yksistään riitä, vaan henkilöstön ja asiakkaiden välisen vuorovaikutuksen tueksi tarvitaan toimintaohjeita. Näillä varmistetaan tasalaatuinen palvelu ja tehokkaat toimintatavat. Asiakasohjeissa tulisi kuvata asiakkaille digitaalisen taloushallinnon prosessi ja heiltä edellytettävät toimintatavat. Tulevaisuuden tilitoimiston tulee olla valveutunut asiakkaan muuttuvista odotuksista, koska ne korreloituvat suoraan henkilöstöön. Tärkeää on myös pitää yllä jatkuvaa kehittymistä.